— Det er jo 4500 gater i Bergen, sier taxisjåføren litt surt.

BT var på syv taxiturer i Bergen onsdag. Vi satte oss i bilen og bad om å bli kjørt til en ganske vilkårlig adresse. Da vi kom frem, presenterte vi oss og ba om å bli kjørt tilbake til sentrum.

De syv turene viser at ikke alle taxisjåfører er kjent på gatenivå. Sjåføren har kanskje et poeng, alle Bergens gater er mye å holde styr på. Men ikke alle visste hvilken bydel de skulle til heller.

— Det må jeg sjekke, sier sjåføren når vi ber om å bli kjørt til Martin Vahlsgate. Gaten er ikke Bergens lengste, men er likevel ganske lett å finne, bare man vet at man skal lete i Sandviken. Det går bra ganske lenge, men på toppen av Absalon Beyersgate er det stopp. Det ender med at journalisten må fortelle sjåføren hvor han skal.

De neste går det bedre med. Både Søndre Skogvei og Gjøas vei blir funnet uten problemer.

- Fossåsen?

Så bærer det ut i periferien. Vi ber om å bli kjørt til Sanddalsåsen i Fana. Sjåføren finner Sanddalsringen og Sanddalsveien, men ikke åsen.

— Det mangler en side i kartboken, beklager han, og ringer en kollega for å nøste opp i Sanddalsgåten. Så bærer det ned fra Helldalsåsen og inn på riktig sidevei et stykke lenger nede.

Også Fossåsen viser seg å være vanskelig å finne.

— Hvor er det? Spør sjåføren.

— I Åsane.

Journalisten får i oppgave å stille inn gps'en mens sjåføren kjører. Kartmaskinen er ikke helt på vår side, så sjåføren kjører ut i en busslomme, stopper taksameteret, og tar kartboken i bruk. Der ifra er det hele en lek.

De to siste adressene er Kanalveien og Meiseveien. Dit kommer vi uten problemer.

Må ha kjentmannsprøve

Men hva kan man som kunde vente av sjåførene?

— Sjåførene skal være rimelig godt kjent, men de kan ikke kjenne alle gatene, sier Inge Lysthaug. Han er kursansvarlig hos Norgestaxi i Bergen.

— De skal vite hvilke veier som går frem og tilbake til de ulike bydelene, hvordan komme seg til og fra flyplassen og de skal være rimelig godt kjent i sentrum, sier Lysthaug.

Sjåførene skal også kunne bruke kartboken kjapt og greit dersom de ikke umiddelbart vet hvor kunden skal.

Alle som kjører for Norgestaxi i Bergen må ha bestått kjentmannsprøve, understreker Lysthaug.

Det må de for å kjøre for Taxi1 og Bergen taxi også.

— Sjåførene skal vite hvilket område de skal til, sier driftsleder Harald Mikelsen hos Taxi1.

— Betyr det at de bør vite om adressen er i Fana eller Åsane?

— Det bør de vite, sier Mikelsen.

Det er ikke markedssjef Dag Birkrem hos Bergen Taxi helt enig i.

— Sjåførene skal ha oversikt over viktige steder og kjøreruter, ikke nødvendigvis kunne alle enkeltadresser. Men de skal kunne bruke kartboken kjapt, og stoppe taksameteret til de er sikker på hvor de skal.

— Hva om de kjører feil?

— Da bør de etter min mening også stoppe taksameteret til de er tilbake der de kjørte feil fra, sier Birkrem.