Onsdag var lokalbefolkningen i Aurland og en lang rekke eksperter samlet til «dialogkonferanse» om fremtiden til kommunen med 2000 innbyggere og 230.000 cruiseturister hver sommer. Etter alle protestene sist sommer, er målet at innbyggerne nå skal høres når cruisefremtiden planlegges.

Fretheim var opprøreren som plasserte ut rundballer med påskriften «No cruise ships» på garden sin over Flåm sentrum.

— Er vi ikke gode nok

— Det var vi som reiste debatten om hvordan cruiseskipene forurenser bygden. Det var dialog vi etterspurte. Nå skal vi ha dialog, men vi som protesterte får ikke være med i panelet. Vi er henvist som publikum i salen, sier Fretheim oppgitt.

NY HET SOMMER: Slik protesterte Anders Fretheim fra garden sin i fjor sommer. Denne sommeren rulles høyballene ut igjen med nye slagord.
Anders Fretheim

— Er det fordi vi ikke gode nok? De er vi som må puste inn forurensningen fra de svære skipene. Det er vi som får utsikten ødelagte og må stirre inn i de hvite skipssidene. Det er vi som får ødelagt det landbaserte reiselivet vi forsøker å bygge opp. Det er vi som ser hvordan naturen vår gis bort gratis, sier Fretheim.I fjor besøkte nesten 180 cruiseskip fjordene der store områder står på UNESCOs verdensarvliste.

Hanna Lykkja i Aurland Naturverkstad blir nå nøkkelperson i å utvikle en besøksforvaltningsplan for hele verdensarvområde.

— Dette blir en langsiktig plan for hvordan området skal brukes og tas vare på. Vi må legge til rette for at statusen som verdensarv beholdes. Og her skal hele kommunen involveres. Jeg kan garantere at vi skal lytte til alle, sier Lykkja.

— Vil dere har fullmakt til å avvikle eller begrense cruisetrafikken?

— Vi vil ha meninger om det. Om havnevesenet i kommunen vil begrense cruisetrafikken til Flåm til ett skip om dagen, så kan de gjøre det, sier Lykkja.

Miljøregnskap for cruise

Direktør Ståle Brandshaug i Visit Sognefjord har også på trappene en større analyse av hele reisemålet Sognefjorden, og hvordan regionen kan gjøres mer attraktiv. Her vil Brandshaug blant annet ha en gjennomgang av hvorvidt cruisebransjen er bærekraftig for vestlandsfjordene.

— Vi ønsker oss et bedre miljøregnskap der vi drøfter cruisebransjen opp mot den landbaserte turismen. Og vi ønsker oss bedre regnstykker om økonomisk lønnsomhet. Dagens analyser viser at cruiseturistene legger fra seg minst penger, men disse analysene spriker mye, sier Brandshaug.

Bedre selvtillit i Sogn

Anders Fretheim har håp om at kommunen vil innse at en lønnsom turistbransje ikke er avhengig av cruisetrafikken.

— Vi ser at trafikken på Flåmsbanen øker, mens antall cruiseskip nå synker. Bare 30 prosent av de reisende på Flåmsbanen kommer fra cruiseskip. Det viser at vi må satse på helt andre turister, sier Fretheim.

UTSIKT MOT FJORDEN; - Vi må få opp selvbilde til oss som bor her inne fjorden. Vi har et verdifullt område å ta vare på, sier bonde og cruisprotestant Anders Fretheim.
Oddleiv Apneseth

— Hva forventer du av det videre utredningsarbeidet?- At cruisetrafikken blir pålagt begrensninger. Besøkstallene må ned til fire-fem cruiseskip i uken. En eller to dager i uken må være helt fri for skip. Støy og utslipp må reguleres, og det må lages et system for landstrøm, sier Fretheim.

Han mener innbyggerne må innse hvor eksklusiv og verdifullt områder er, og ikke gi bort naturen gratis.

— Vil aksjonene fortsette denne sommeren?

— Ja, jeg vil protestere så lenge det legges til rette for cruisetrafikk. Det blir flere rundballer med protester i sommer. Vi må få opp selvbilde til oss som bor her inne fjorden. Vi har et verdifullt område å ta vare på, sier Fretheim.