— I den grad vi hadde hatt penger, burde vi gjort noe med dette for lenge siden, sier avdelingsdirektør Olav Finne i Vegvesenet.

Årsaken til mørkleggelsene er jordfeil på strømanlegget, opplyser han.

Kjører i mørket

I dag er fem tunneler på E39 mellom Knarvik og Sogn mørklagt. Og sånn har det vært i flere måneder.

Pendler John Kenneth Aase kjører strekningen fra Bergen til Førde ukentlig, og er grundig lei av de dårlige kjøreforholdene.

— Folk ser på det som et irritasjonsmoment, og river ned de nye skiltene, sier Aase.

For å bøte på det manglende lyset, er fartsgrensen blitt satt ned fra 80km/t til 60km/t i de mørke tunnelene.

— Selv bremser ned, jeg trenger jo sertifikatet mitt. Men flertallet respekterer det ikke, og kjører i 80, sier han.

- Vanskelig å få penger

Avdelingsdirektøren i Statens vegvesen håper på midler til å utbedre forholdene til våren.

— Isolasjonen på kablene har blitt dårlig, og da kan vi ikke sette på strømmen. Men det er vanskelig å få penger til vedlikehold, sier Finne.

— Vi har i utgangspunktet ikke penger, så pengene må tas fra noe annet.

Nå setter han sin lit til et vedlikeholdsløft i Nasjonal Transportplan, som skal behandles til våren.

10 mørke tunneler

— Det vil bli verre før det blir bedre, sier prosjektleder Karsten Epland i Vegvesenet.

— Det er nå fem mørke tunneler på E 39 mellom Knarvik og Sogn. Sannsynligvis vil fem nye også bli mørkelagt, hvor Eikefettunnelen på 4,9 km er den største av disse, forteller han.

— Det er samme årsak på hele strekningen. Det var en periode vi fikk lov å bruke slike kabler, som viste seg å ikke tåle klimaet i tunnelen, forteller Epland. Han utelukker ikke at alle ti tunnelene kan bli mørke på en gang.

Lavere fartsgrense

Prosjektleder Karsten Epland håper folk ser nytten av de nye grensene.

— Vi setter ned hastigheten for å minske risikoen, slik at det ikke skal skje uforutsette ting. Det er mye større sjanse for å kjøre på hverandre i det du kommer inn i tunnelen, om det er mørkt og du må omstille øynene, sier han.

— Om folk ikke følger grensen, får politiet kobles inn, sier Epland.

Startet utbedringer

— Vi er i gang med å bytte ut kablene i Gaupåstunnelen, mellom Arna og Osbotn. Det er mørkt der ennå, men vi holder på, sier Epland.

— I tillegg er vi i gang med å utrede konkurransegrunnlag for Eikefettunnelen, og regner med å kunne sender ut anbud på nyåret.

Etter det vil det ta noe tid å hente inn utstyr, og gjøre det faktiske arbeidet, opplyser han.

Hva synes du om mørkleggingen? Si din mening her.

MØRKT: Så mange som ti tunneler kan bli mørklagt på E 39 hele vinteren. - Fem har allerede vært uten lys i flere måneder, forteller sjåfør John Kenneth Aase.
John Kenneth Aase