Etter det Bergens Tidende kjenner til, kommer Norwegian i dag til å lansere to helt nye direkte lavprisruter fra Bergen til København og Hamburg. Dessuten blir det flere daglige avganger mellom Bergen og Oslo og Trondheim, samtidig som selskapet ønsker å starte ny rute mellom Bergen og Stavanger.

Alle nye avganger skal være i gang i løpet av våren. Det er grunn til å tro at de laveste prisene blir rundt 300 kroner hver vei mellom Bergen og København og knapt 400 kroner hver vei til eller fra Hamburg.

— Ingen kommentar, var alt informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian ville si om de nye rutene i går.

- Ikke lavere priser

Flyanalytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities tror ikke at den økte konkurranse vil føre til lavere priser på flyreiser til og fra Flesland.

— Prisene har kommet så langt ned at det ikke er rom for ytterligere reduksjoner. Flyselskapene har ikke mer å gå på. Det eneste måtte være om et selskap dumper prisene i en kort periode i et forsøk på å presse ut konkurrenter, sier Jacobsen.

Han mener selskapene heller må konkurrere på rutetider og destinasjoner. Fra Bergen kan Norwegian blant annet skilte med direkteruter til London, Praha, Paris, Malaga, Alicante/Murcia, ukentlige sommerruter til Dubrovnik og Nice, og nå i januar etableres også en helt ny vinterrute til Salzburg i Østerrike.

Selv om Norwegian tilbyr Bergen-København til 300 kroner, vil gjennomsnittsprisen også ligge en god del høyere, påpeker Jacobsen.

Større trafikk

— Men konkurransen bidrar til at prisene fortsatt vil ligge på et lavt nivå, sier Jacobsen, som tror det økte flytilbudet vil føre til større trafikk over Flesland.

— Storkunder som Statoil og Hydro har avtaler med SAS. Hva betyr dette for Norwegian?

— Det begrenser selvsagt Norwegians potensial, siden begge er store og viktige kunder som genererer mye trafikk. Samtidig er det kun et mindretall av de reisende som har bedriftsavtaler. I tillegg er det privatmarkedet som er i sterkest vekst, sier Jacobsen.

Tall Fremtiden i våre hender har hentet inn viser at nordmenn i 2004 samlet fløy nærmere 25 milliarder personkilometer. Det er en økning på 130 prosent, altså mer enn en dobling, siden 1990.

Samtidig er flytrafikkens samlede utslipp av klimagasser høyere høyere enn utslippene fra personbiltrafikken i landet, ifølge organisasjonen. De har regnet ut at en familie på fire som reiser til Spania med fly slipper ut mer CO2 enn hva en gjennomsnittlig bil slipper ut gjennom et helt år.

- Innfør flyavgift

— Det er et stort problem at vi i altfor liten grad tar inn over oss de enorme utslippene fra flytrafikken. Det finnes ingen politisk vilje til å begrense trafikken, sier daglig leder Arild Hermstad i Fremtiden i våre hender.

Ifølge organisasjonen subsidieres flyselskapene med tre milliarder kroner årlig gjennom at de slipper å betale de samme miljøavgiftene på drivstoffet som biler og busser. Både skips- og flytrafikken er unntatt Kyoto-avtalens mål om å begrense utslippene av drivhusgasser.

Arild Hermstad mener kvoter og avgifter må til for å begrense trafikken og utslippene.

— Det er litt for lett å kjøpe flybillett i dag. Vi flyr uforholdsmessig mye.

Samarbeid med Sterling

Når Norwegian nå forsøker seg på lavprisrute mellom Bergen og København, er det første gang et flyselskap våger å utfordre SAS på den lukrative ruten. Det skjer samtidig som SAS fra kommende uke øker fra fire til seks daglige avganger mellom Flesland og Kastrup.

Dermed kan bergenserne se frem til knallhard konkurranse i luften mellom Bergen og København. Men Norwegian tar ikke opp kampen bare på direkteruten Flesland-Kastrup. Det norske lavprisselskapet har også inngått en samarbeidsavtale med danske Sterling, som har en rekke videreforbindelser fra Kastrup til andre destinasjoner i Europa.

Sterling har nylig kjøpt opp sin danske konkurrent Maersk, og etablerer seg dermed som Nordens største og Europas fjerde største lavprisselskap.

Ved å kjøpe lavprisbilletter i kombinasjon mellom Norwegian og Sterling, kan passasjerer fra Bergen få en helt ny reisekanal ut i Europa i konkurranse med KLM via Amsterdam og SAS-gruppen via Oslo og København. Sterling har nemlig flyruter videre til en rekke europeiske reisemål.

STØRRE TILBUD: Trafikken på Flesland ventes å øke når Norwegian utvider sitt rutetilbud. I tillegg står britiske lavprisselskaper nærmest i kø for å etablere seg, og i april starter svenskeFlyNordic opp med flyginger fra Bergen. ARKIVFOTO: RUNE NIELSEN