— Om alle skulle tatt Bybanen, ville det ikke blitt plass, sier driftssjef Bjarte Årvik i Skyss.

For selv om fire-fem ekstra vognsett blir satt i drift når Bybanen forlenges fra Nesttun til Lagunen, vil ikke kapasiteten være stor nok til å ta unna alle passasjerene.

Frekvensen på baneavgangene blir den samme som i dag - hvert femte minutt i rushtiden. Togsettene blir heller ikke lengre i denne omgang. Det skjer først når Bybanen forlenges til Flesland i 2016. Da blir det flere vogner i hvert togsett, og dermed plass til flere passasjerer på hver avgang.

— Derfor styrker vi direktebussrutene langs sjølinjen fra august, sier Årvik. Bussene vil gå i 7,5 minutters takt i rushtiden.

Dobbelkjøring i starten

Bybanelinjen til Lagunen settes i ordinær drift 22. juni. Men bussrutene blir ikke endret før 13. august. I mellomperioden vil strekningen Lagunen - Nesttun kunne tilbakelegges både på buss og bane.

— Det blir dobbelkjøring de første ukene, slik at vi har en buffer i tilfelle det skulle oppstå problemer med banedriften i begynnelsen. Vi forventer at alt vil gå etter planen, men beholder bussene som en sikkerhet i en overgangsfase, sier Årvik.

Bussene litt raskere

Fra 13. august vil den viktigste endringen - i tillegg til de hyppigere direktebussene - være at linje 60, 61, 62 og 65 får endestopp på Lagunen. Dette gjelder også linje 22. I dag går alle disse rutene videre til Nesttun.

— De av passasjerene som skal videre, kan i fremtiden enten ta buss langs sjølinjen mot sentrum eller gå på Bybanen, sier Årvik.

Så sant trafikken på veiene ikke står, vil buss-alternativet være et par minutter raskere enn Bybanen, som skal bruke ca. 30 minutter fra Lagunen til Byparken.

FOR LITEN: Vogsettene blir ikke forlenget når Bybanen forlenges til Lagunen. Dermed blir det trolig trangt om plassen.