Nesten fire av ti spurte sier ja til rushtidsavgift, viser en meningsmåling Sentio Research har gjort for Bergens Tidende.

54 prosent sier nei, mens rundt åtte prosent ikke vet hva de mener. Da bergenserne ble spurt nøyaktig det samme spørsmålet i august, i forbindelse med at køprising ble et tema i valgkampen, var motstanden større.

Les også: Olav Kobbeltveits innblikk om køprising

— Endrer holdning

Den gang sa 65 prosent nei og 29 prosent ja. Da hadde Arbeiderpartiet i Bergen allerede sagt at de ikke ville gå inn for en slik avgift, selv om regjeringen presset på. Statsminister Jens Stoltenberg overlot til lokalpolitikerne å bestemme hva som skulle skje i deres kommune.

Siden har vi fått et klimaforlik i Stortinget, som belønner restriktive tiltak som fører til mindre bilkjøring i byene. Ap i Bergen gjorde på årsmøtet forrige helg vedtak om å støtte rushtidsavgift, så lenge totalinntektene fra bompengeringen ikke øker frem til 2012.

Målingen viser at 45 prosent av Ap-sympatisørene er enige, mens halvparten fortsatt er imot rushtidsavgift.

— Dette viser at folk endrer holdning og ser at man må gjøre noe. Veinettet er sprengt og vi klarer ikke å bygge oss ut av problemene, sier Aps gruppeleder Terje Ohnstad.

Splittet KrF på vippen

Aps snuoperasjon betyr at KrF er på vippen i bystyret. Gruppeleder Filip Rygg blant dem som har snakket varmt for køprising, i kombinasjon med andre tiltak. Han kommenterer målingen slik:

— Utviklingen er positiv. Jeg tror den viser at mange er lite tilfreds med dagens situasjon, der de står i lange køer, sier Rygg.

Bystyregruppen er splittet i spørsmålet om køprising, og det er tydeligvis KrF-velgerne også. 44 prosent sier ja og 47 prosent nei.

— Jeg vil ikke si at vi er et splittet parti, men det er delte meninger. Derfor vi vil bruke tid på å konkludere. Det er et stort engasjement i denne saken. Vi får enormt mange tilbakemeldinger fra velgerne, sier Rygg.

Avgjørelse i vår

Han tror mesteparten av våren vil gå før representantskapet i Bergen KrF kan ta en avgjørelse. At det kan bety å stemme imot eget byråd, vil han ikke kommentere.

— Det er hypotetisk nå. Vi får se hva som kommer ut av det lokale klimaforliket.

BT har spurt nøyaktig det samme spørsmålet som i august, for å kunne sammenligne utviklingen i opinionen. I mellomtiden har målinger som BA og SV har fått utført vist flertall for rushtidsavgift, dersom det samtidig blir bedre kollektivtransport.

Leder i Bergen SV, Åge Chr. Jacobsen, mener det understreker behovet for at et bedre kollektivtilbud må være på plass samtidig som rushtidsavgift innføres.

Menn mest positive

Overraskende er det kanskje at menn er mer positive til rushtidsavgift enn kvinner. 41,4 prosent av mennene sier ja, mot 33,4 prosent av kvinnene.

— Sier du det? Jeg trodde det ville være omvendt, sier en forundret SV-leder.

Når det gjelder alder, fordeler tilhengere og motstandere seg jevnt ut over skalaen.

Større forskjeller er det mellom partiene. Rødt- og Senterparti-sympatisører er klart mest positive til rushtidsavgift, fulgt av Venstre og SV. Hos de andre partiene er flertallet imot.

Hva mener du om rushtidsavgift? Diskuter saken her!