Uhellet skjedde 6. mars i fjor. Piloten skulle fly tre passasjerer fra Geilo til Bergen. Været var strålende klart. Men like ved Halne fjellstue ble piloten fra Fonnafly overrasket av kraftig snøvær.

«Vinden øker kraftig, lav tåke og snøfokk. Ser lysning til høyre for vei, best å fly der. Sekunder etter snur jeg 180 grader venstre for å komme meg ut av området. Ser da at alt er hvitt, foran på sidene og bak», skriver piloten i sin rapport.

Så ingenting

Han fikk såkalt «white out», som betyr at det ble umulig å skjelne konturer og beregne dybde. Under landing tok halen borti terrenget. Dermed gikk maskinen over ende.

Alle fire kom seg ut uskadd, men helikopteret fikk store skader. Drivstofftankene ble revet opp slik at drivstoffet sprutet ut over halepartiet på vraket, og batteriet løsnet.

Helikopterprodusenten sendte i sommer ut en advarsel om at flere personer har blitt brannskadd etter ulykker med helikoptertypen. Produsenten anbefaler derfor å bruke flammehemmende klær.

Havarikommisjonen mener derimot det må gjøres tiltak for å redusere faren for brann.

Kritikk og ros

– Jeg er ikke skadet, men har litt vondt inni meg. Det har noe med yrkesstolthet å gjøre, at du skal håndtere alle situasjoner, sa piloten til BT etter ulykken.

Kommisjonen mener han reagerte for sent da snødrevet skjulte veien, men han får ros for å ha prøvd å lande raskt da situasjonen ble kritisk.

Havarikommisjonen har også tidligere pekt på brannfaren ved ulykker. Men til tross for at det er gjort tiltak for å redusere faren, mener kommisjonen at drivstofflekkasje «fortsatt utgjør en reell sikkerhetsrisiko».

Les hele rapporten her

Det var dette helikopteret, et Robinson R 44 2003-modell, som havarerte på Hardangervidda.
FONNAFLY