TRULS SYNNESTVEDT (tekst og foto) truls.synnestvedt@bergens-tidende.no

Kjær by har mange navn. Bergen kan velge og vrake. På alle språk. Fra det myke italienske til det kontante tyske og det snurrige japanske.

«La porta oberta a l''aventura noruega», sier de om Bergen i Spania.

Men budskapet til verden er det samme, enten magasinet heter Eurocity, eller tv-kanalen heter CNN: Capitales culturales Bergen er gateway til mye mer enn fjorder og fjell.

Kulturby 2000 har gitt byen en snev av Belle d''Europa.

I millioner av eksemplarer blir reportasjer om Bryggen, vrengte paraplyer, Hurtigruten, Fisketorget, rundstykker med røkelaks, Statsraad Lehmkuhl, Håkonshallen, Troldhaugen og Knøsesmauet distribuert worldwide av stadig flere journalister og fotografer som er blitt nysgjerrig på Bergen.

Løftet til himmels Det er dagsfersk 2000-statistikk som viser at kulturbyåret har løftet den internasjonale medieinteressen for Bergen og Vestlandet nesten til himmels.

Dokumentasjonen er overveldende.

Mens Bergen Reiselivslag for 1998 kunne vise til 66 registrerte mediebesøk, så spratt tallet for fjoråret opp i 273 besøk.

Mens byen i 1998 hadde besøk av 167 mediefolk, så talte fjoråret hele 440 journalister og fotografer.

Fra aviser, magasiner og tv kloden på langs og tvers.

Hos Bergen Reiselivslag, i tredje etasje i Slottsgaten 1, står det hyllemeter på hyllemeter med fargesprakende presseklipp.

Kjærlighetserklæringer fra journalister i USA og England, Italia og Frankrike, Benelux og Skandinavia.

En stabel videoer forteller at timevis med bergensreklame har gått i eteren over alle klodens kontinenter.

I det franske ungdomsmagasinet Nous Deux med et opplag på en halv million, konkurrerer vi med Hugh Grants ex Liz Hurley om lesernes oppmerksomhet. Ikke dårlig, Bergen.

Svenske Amelia forteller at Bergen er «Norges vackraste by» og at det går «tog» til Fløyen.

En kvinnelig journalist i en engelsk storavis har gått hen og forelsket seg i både Bergen og en bergenser. Ingen dårlig reklame for byen, det heller.

Korrekt informasjon – Neppe tvil om at det er interessen for kulturbyen Bergen som har ført til storinnrykket av medier, sier markedskoordinator Siri Giil i Bergen Reiselivslag.

Hun har likevel et realistisk håp om at medieinteressen har fått et varig løft.

Og sier at reiselivslaget jobber målrettet for å sikre at utenlandske journalister gir sine lesere korrekt informasjon fra og om Bergen.

Det første utenlandske mediebesøket i 2001 kommer allerede i morgen, i form av to svenske journalister fra bladet Motor. De skal teste den nye Lærdalstunnelen og se på forbindelsen derfra til Bergen.

Ikke akkurat Bergen by night, men likevel.