TRULS SYNNESTVEDT HÅVARD BJELLAND (foto)

– Fjordene på Vestlandet vil alltid være en stor turistattraksjon, men heretter skal begrepet «Kulturbyen Bergen» være hovedverdien i budskapet vårt, sier en messeklar reiselivsdirektør Ole Warberg.

Det er Bergens ry som kulturby som nå skal bli permanent byprofil og merkevare for det lokale reiseliv.

Fra og med i dag profileres Bergen derfor som «World Heritage City» – som medlem av den fornemme klubben av kulturbyer verden over som fører UNESCOs verdensarv videre.

I alt brosjyremateriell som produseres og distribueres er det Kulturbyen som skal være blikkfanget.

Begrepet «The Gateway to the Fjords of Norway» har fått en mer beskjeden plassering i brosjyrebildet, til fordel for «World Heritage City».

– Vi skal betone kulturbyen i måten vi presenterer oss på, sier Warberg.

– Kall det gjerne en slags etterbruk, legger han til.

Ny profil

Det var i slutten av september i fjor Warberg «avduket» profilen som heretter skal vaie over bergensk turisme og næringsliv: Logoen med Bryggen, Håkonshallen, Vågens blå bølger og det dansende kulturmennesket.

Men det er først i dag, på messen Reiseliv 2001 i Oslo, at bransjen, og deretter folk flest, skal konfronteres med kursendringen fra fjordby til kulturby.

– Helt siden 1996 har Bergen Reiselivslag jobbet med det for øyet å bruke Bergens kulturbystatus i markedsføringen, forteller Warberg.

Han har fått tilbakemeldinger fra hele verden, ikke minst fra medieverden.

I dag får bransjens folk den nye Bergens-profilen midt i fleisen, i form av ny design, nye brosjyrer, guider og kart.

Bare for å nevne et lite knippe av de ca. 40 produktene som redesignes i tråd med den nye Bergensprofilen.

Trykker 700.000 guider

Det er nemlig ingen liten snuoperasjon som nå gjennomføres i regi av Bergen Reiselivslag, støttet av Bergen Næringsråd, Salgs— og Reklameforeningen i Bergen – og Bergen kommune.

Bare av den hendige Bergen Guide 2001 trykkes det 700.000 eksemplarer i ny design. Av den lekre profilbrosjyren 300.000. For eksempel.

Og om noen uker skal også reiselivets nettside fremstå med nytt ansikt.

I bunn for prosjektet ligger en omfattende designhåndbok, som forklarer bakgrunnen for den nye profilen, og som beskriver spillereglene for bruken.

– For det er ikke bare reiselivet som skal dra nytte av den nye Bergens-profilen. Det er snakk om en overordnet byprofil som også næringsliv, idrett og kulturliv skal dra veksler på, sier Tobby Sander. Hun er markedssjef i Bergen Reiselivslag og ansvarlig for utviklingen av det nye profilmateriellet.

– Gateway-budskapet er fremdeles viktig. Det vi nå gjør er å forsterke det med et kulturbudskap, sier Sander.