Avtalen gjelder for syv år, med mulighet for opsjon for inntil to år til. Driftsstart er sommeren 2010.

Fylkesordfører Toril Selsvold Nyborg og direktør i Skyss Oddmund Sylta kunngjorde dette på et pressemøte torsdag ettermiddag.

400 millioner

Kontrakten har en verdi på 400 millioner kroner.

51 prosent av Fjord1 Partner eies av det franske selskapet Keolis. Fjord 1 eier 49 prosent.

— Vi driver allerede busser og ferger, og nå også bane. Det er en ny verden vi lever i, og da må vi finne partnere som gjør oss konkurransedyktige, sier Magne Hetle i Fjord1.

— Avtalen er veldig viktig for oss når vi nå skal etablere oss i Norge, sier Erik Bech-Jansen, visepresident i Keolis Nordic.

- Var billigst

Dette er selskapets første inntreden i det norske markedet. Keolis håper også å vinne anbudskonkurransen for matebussene i Bergen sør. Selskapet skal etablere sitt hovedkontor i Bergen og et distriktskontor i Oslo. De har en langsiktig strategi, og håper også på oppdrag ved eventuelle nye baneprosjekter i Norge. Slike er under planlegging både i Stavanger, Drammen og Grenlandsområdet.

— Keolis var billigst, men de var også helt i toppen når det gjelder de andre kriteriene. Det var levert fire anbud. Vi kunne sikkert levd med alle, men dette pekte seg ut som det beste alternativet, sier Karl Inge Nygård, kontraktsansvarlig i Skyss.

Skuffelse i Tide

Tide er skuffet over å ha tapt konkurransen:

— Det er ikke overraskende, men veldig skuffende. Vi vet vi var i finalen. Det er alltid surt å tape. Nå skal vi finne ut hva vi ikke gjorde godt nok. Men det er bare å gratulere Fjord1, og så får vi håpe at vi får bussanbudene, sier Arild Sondre Sekse, informasjonsdirektør i Tide.

KRISTER HOAAS (MMS)