JAN STIAN VOLD

JOHN LINDEBOTTEN

MARTIN KRISTIANSEN

Selskapet får dermed også konsesjon til å drive to ferger på strekningen Arsvågen — Mortavika i Rogaland.

Konsernsjef Olav Smørdal i Fjord1 mottok nyheten med glede på rederikontoret i Molde.

— Dette er to av kystens største ferjesamband, og med denne kontrakten befester Fjord1 posisjonen som landets største riksveiferjerederi, sier Smørdal til NTB

Tung dag

Avgjørelsen i Statens vegvesen er en bitter pille å svelge for HSD, som opererer dagens fergerute mellom Halhjem og Sandvikvåg, og som også har levert inn anbud på den nye gassfergeruten sammen med Stavangerske.

— Det er klart dette er vemodig. Strekningen Halhjem - Sandvikvåg er spesiell for HSD. Den har vi drevet i mange, mange år, og tjent folk på Vestlandet, sier informasjonsleder Arild Sondre Sekse i HSD.

Han hadde nettopp fått den tunge beskjeden, da bt.no snakket med ham i dag tidlig.

— Vi legger oss ikke ned og depper av dette. Det er slik konkurransesituasjonen har blitt. Vi vant nylig en anbudsrunde i Møre og Romsdal, og overtok strekningen Volda - Folkestad. I årene som kommer skal rundt 100 strekninger ut på anbud. Nå skal vi se fremover, og delta i kampen om fergerutene, sier Sondre Sekse.

Han legger til at allerede neste år skal 15 fergeruter ut på anbud.

Gratulerer Fjord1

— Dere har startet en nedbemanningsprosess på grunn av den tøffe konkurransesituasjonen. Betyr dagens avgjørelse at flere nå mister jobben?

— Vi tar en løpende vurdering av situasjonen. Pr. i dag er det rundt 50 årsverk som skal bort i administrasjonen, sier Sondre Sekse.

Han ønsker ikke å kommentere innholdet i Fjord1s tilbud.

— Det er bare å gratulere dem med seieren.

Ikke dyrere

Konsesjonen til Fjord1 varer fra 1. januar 2007 til og med 2016.

Vegdirektør Olaf Søfteland legger vekt på at Fjord1 hadde det laveste pristilbudet.

— Begge selskapene hadde løsninger som ligger godt innenfor våre krav, sier Søfteland til bt.no.

— Fjord1 hadde den beste tekniske løsningen, mens HSD og Stavangerske hadde større kapasitet på sin løsning. Når vi til slutt gikk for Fjord1, så er det fordi de totale kostnadene ved å drive fergene blir lavest med dem, opplyser Søfteland.

— Tidligere er det gitt gjennomsnittlig 19 millioner kroner i tilskudd i året. Fjord1 skal ha 15,4 millioner kroner i gjennomsnitt i året. Totalt blir det nesten 58 millioner kroner billigere i året for de to sambandene, legger han til.

— Begge selskapene leverte gode tekniske løsninger. Likevel er løsningen til Fjord1 den beste, etter vår mening. Verken takster eller tilskudd vil måtte økes, sier Søfteland i en pressemelding.

Han legger til at HSD og Stavangerske har bygt sitt tilbod på noe større ferger, og derfor har en større transportkapasitet.

Det er nå opp til Fjord1 å inngå kontrakter om bygging av de nye fergene. Ruteselskapet er allerede i kontakt med flere verftsgrupperinger og utanlandske leverandører.

Glad minister

Samferdselsminister Torild Skogsholm legger også vekt på det økonomiske.

— Vegdirektoratets vedtak viser at konkurransen virker - og at den gir gode og miljøvennlige løsninger. Resultatet av konkurransen betyr både nye ferger og et bedre transporttilbud for trafikantene, samtidig som behovet for statlig tilskudd ikke blir høyere enn i dag. Vi får altså mer og bedre transport for pengene, sier hun.

IKKE SLIK: HSDs skisse av ny gassferge.
SLIK: Fjord1s skisse over ny Halhjem-ferge.
TUNG DAG: Informasjonsdirektør Arild Sondre Sekse.
ARKIVFOTO: GIDSKE STARK