Strekningen Bergen-Hanstholm får to seilinger pr. uke, mot tre forrige sommersesong. Nå snur skipet istedet i

Haugesund på midt-uke-seilingen. Egersund får fem ukentlige anløp, forteller administrerende direktør Harald Thorstensen,

I tillegg til fergen MS «Atlantic Traveller» har Fjord Line Danmarkslinjen AS økt fraktkapasiteten ved å leie inn det svenskeide roll-on/roll-off lasteskipet MS «Hoburgen» i samarbeid med færøyske Smyril Line.

Det færøyske rederiet skal benytte skipet i helgene, mens Fjord Line Danmarkslinjen tar det i resten av uken mellom Hanstholm og Egersund.

Egen godsferge

— Etterspørselen etter godstransport mellom Norge-Danmark er så stor at rederiet har funnet det nødvendig å leie inn et godsskip, sier Thorstensen.

Det innleide skipet kan frakte mer enn 80 trailere på hver tur.

Totalt har de nye eierne lagt ned rundt 20 millioner kroner for å forbedre MS «Atlantic Traveller».

Reduserte kostnader

En av grunnene til optimismen på vegne av Fjord Line Danmarkslinjen er et solid kostnadskutt.

— Det er vel ingen hemmelighet at Fjord Line i utgangspunktet var overadministrert. Vi var 60 ansatte ved hovedkontoret i Bergen. Nå skal 15 ansatte gjøre samme jobben. Det spares inn flere 10-talls millioner kroner, mener Thorstensen.

— Dette skal gå bra, sier de to markedsmedarbeiderne Sunniva Parmann (34) og Sanne Røge (26).

De mener Fjord Line nå er en spennende og fremtidsrettet arbeidsplass. Sunniva Parmann begynte i Fjord Line i 1994, mens Sanne Røge begynte ved Fjord Lines kontor i Hanstholm i 1999. Hun fant seg en norsk kjæreste og flyttet til Bergen og trives godt.

Begge har stor tro på fremtiden, ikke minst takket være ambassadørklubben, en samling av 16.000 entusiastiske personer som reiser og både titt og ofte med Fjord Line.

— De har vært gode og trofaste støttespillere for oss, sier Sunniva og Sanne.

Webbasert billettbestilling

I neste uke lanseres også et nytt webbasert bookingsystem som skal forenkle bestilling av billetter.

-Vi har sett nøye på systemene som benyttes av lavprisflyselskapene og har utviklet et lignende system som vi venter oss mye av.

Harald Thorstensen har tro på at de skal lykkes, på tross av et driftsunderskudd på 130 millioner i 2006.

-Nå er vi godt i balanse og over «kneika» Dette vil gå seg til. Konseptet vi nå kjører er mer effektivt og bedre enn det gamle, og gleder oss til å konkurrere på nye vilkår, sier Thorstensen.

Han var en av investorene som kom inn da selskapet ble omorganisert i en periode med konkurstrussel hengende over hodet. Den frivillige akkordløsningen som ble resultatet er nesten ferdig. - Vi er stort sett i land med det meste, sier Thorstensen.

Den frivillige akkorden har vært behandlet hos de gamle kreditorene i mer enn en måned.

Går av i år

Han går av som administrerende direktør senere i år. Han og de andre investorene har godtatt tilbud om å selge seg ut til Teigen-familien i Thailand. (utflyttet fra Egersund.)

De nye eierne har lykkes i å få med seg kvalifisert reiselivskompetanse inn i styret. Med seg i styret er Hans Jørgen Runshaug (tidligere leder av Norway Lines) og Bjørn Myhren (forhendværende avdministrerende direktør i Hordaland Reiseliv), mens tidligere styremedlemmer Peter Frølich og Bjarne Brynning fortsetter i styret, I styret fortsetter også Harald Thorstensen og påtroppende leder Ingvald Fardal.

KLARGJØR: Nadia Scherbe ordner opp og rydder i den nye store butikken ombord i MS «Atlantic Traveller» før åpningen av både butikk og sommerrutene Vestlandet-Hanstholm (Danmark)
Brekke, Eirik