Denne uken er et reportasjeteam fra verdens største avis i byen for å ta Fisketorget og menneskene der nærmere i øyesyn. Avisen Yomiuri Shimbun har et opplag på utrolige 10,2 millioner eksemplarer daglig. Så bedre reklame kan torghandlerne og turistnæringen i Bergen neppe få på det japanske markedet.

Avisen, som for lengst har fått sin plass i Guinness rekordbok, som verdens største, sender i år reportere verden rundt for å lage en artikkelserie om torg. Hittil har man hatt to siders reportasjer fra Paris, Tallinn og Honolulu. Og i midten av juli blir Fisketorget i Bergen presentert over to store avissider.

Journalist Kawabe Ryuji og fotograf Hiroaki Ono fikk oppdraget med å dra til Bergen, og er imponert over hva de har opplevd.

Helt fantastisk

— Helt fantastisk. Torget i Bergen er ikke helkommersialisert med tanke på turistnæringen. At det også er handels- og møteplass for vanlige mennesker i byen er veldig hyggelig å oppleve, forteller de.

— Dere lager vel også god turistreklame for Bergen?

— Vi lager ikke noen typisk turistreportasje, men en forbrukerrettet historie om Fisketorget og alt som finnes der. Men selvsagt, med millioner av lesere, er jo dette også en fantastiske reklame for Bergen. Vi håper jo at mange av leserne våre blir så nysgjerrige at de får lyst til å besøke Bergen etter å ha lest saken vår. Forhåpentlig får Bergen besøk av mange tusen japanske turister, som har lest reportasjen vår.

Japansk fiskeselger

Det meste vil handle om fisk når historien med fargebilder kommer på trykk i Tokyo. Kawabe Ryuji og Hiroaki Ono bruker tiden på Fisketorget til å snakke med både torghandlerne, bergenske kunder og turister. De er spesielt imponert over at flere av torghandlerne er utenlandske. At de til og med fant en japansk fiskeselger i en av salgsbodene, er selvsagt et ekstra pluss.

— For oss er det helt naturlig å satse på fisk når vi lager torgreportasje i Bergen. Nordmenn og japanere har et like nært forhold til både fisk og hvalkjøtt. Derfor ville vi se nærmere på hvilke fiskesorter man har i Bergen, og hvordan norsk fisk smaker. Men vi vil også supplere med glimt fra hverdagslivet i byen, legger de til.

Vennlige mennesker

— Hvilket inntrykk har dere fått av Bergen?

— En vakker by med vennlige mennesker. Alle vi snakker med er hyggelige og samarbeidsvillige. Det gjør det lettere å intervjue dem.

Reporterne fra Yomiuri Shimbun har naturlig nok også vært på Fiskerimuseet i Bergen. Dessuten har de intervjuet 15 år gamle Cathrine June Faye Warberg om hvordan det er å leve i Bergen og Norge. De bruker selvsagt også en del tid på å smake på fisk mens de er i Bergen. Derfor inntar de også byens fiskerestauranter.

— Vi har spist både røkt laks, grillet hvalkjøtt og ferskvannskreps. Særlig det siste var spesielt. For kreps spiser vi ikke i Japan. Men godt var det, sier Kawabe Ryuji og Hiroaki Ono – og smiler som bare japanere kan det.

10 MILLIONER: Journalist Kawabe Ryuji og fotograf Hiroaki Ono bretter ut livet på fisketorget i verdens største avis med et opplag på 10,2 millioner daglige eksemplarer.<p/>FOTO: ARNE NILSEN