Både han selv, moren og to brødre kjører Think-biler.

— Veldig bra at kommunen nå tilgodeser oss med flere parkeringsplasser, sier han.

— Jeg hadde behov for en bil med plass til meg selv og matpakken, forklarer Aarheim om bilkjøpet sitt.

Han plasserer dermed seg selv i den noe utskjelte «matpakkebilist»-gruppen.

— Til forskjell fra andre matpakkekjørere forurenser ikke min bil. Det var med i vurderingen da jeg kjøpte elbil, sier han.

Han har også klart å overbevise både sin mor og to brødre om at Think er tingen.

— Uregelmessig arbeidstid med begrensede muligheter for å ta offentlige kommunikasjonsmidler og fornuftig biløkonomi spilte også inn da jeg selv valgte bil. Det samme gjorde det at jeg slipper å betale bompenger, tilføyer Aarheim.

92.000 kilometer

Han kjøpte elbilen for fem år siden. Nå har den ruslet og gått 92.000 kilometer.

— Fortsatt er den sprek. Jeg har skiftet ut noen batterideler, men har unngått store og dyre reparasjoner, sier han.

Think-bilen hans har en toppfart på 90 km/t.

— Dermed er jeg ingen sinke i trafikken, sier han.

Bjørn Otto Aarheim synes ikke det er komplisert at han hver dag må tenke på å lade bilen.

— Du finner alltid et sted å lade. I verste fall trekker jeg ut stikkontakten til cola-automaten på jobben, flirer han.

Egen klubb

Seniorrådgiver Tryggve Fett ved Gamle Bergen Museum er også Think-enstusiast.

— Det er strålende at kommunen nå legger forholdene bedre til rette for oss elbilister, sier han.

Han skryter uhemmet av kjøretøyet sitt.

— Minst kvinnelig som en ekte kvinne, sier han.

Selvfølgelig har bilen et kvinnenavn - Elsebe. De fleste andre i Think-klubben har også dedikert kvinnenavn til kjøretøyene sine.

Think-eierne er fornøyd med driftsutgiftene.

— Vi kjører for i underkant av en krone på milen, sier Bjørn Otto Aarheim.

ELBIL-ENTUSIASTER: Tryggve Fett (t. v.), Morten Kinn, Bjørn Otto Aarheim, Arnhild Aarheim og Erik Andreas. FOTO: ØRJAN DEISZ