– Kommer den nå?!

Klokken nærmer seg kvart over fem, og det er nærmest kaotiske tilstander på bussholdeplassen i Olav Kyrres gate. Janicke Teigenes og fem–seks andre venter på bussen til Askøy. Flere personer kommer løpende til idet de oppdager den blå bussen.

– Bussen er aldri i rute. Det er over 10 minutter siden den skulle gått fra busstasjonen. Den skal da ikke bruke så langt tid bort hit, sier Teigenes.

På informasjonstavlen over frontruten på bussen står det at den går til busstasjonen. Det resulterer i en rekke spørsmål til bussjåføren. Han bekrefter at den skal til Askøy.

Må stå i bussen Opplevelsene til Teigenes og de andre passasjerene på Askøy-bussen er ikke unike. Gjennom flere uker i år har BT målt punktligheten på til sammen over 100 bussavganger i Bergen.

Målingene viser store forskjeller mellom hva som står i rutetabellen – og når bussen faktisk går:

  • Fire av ti bussavganger var tre eller flere minutter forsinket.
  • Verst var uken mellom 20.–26. april. I perioden var over halvparten av alle registrerte busser forsinket.
  • På hver femte buss ble det oppgitt at passasjerer måtte stå.
  • I mange tilfeller kom heller ikke bussene i det hele tatt. Første buss som kom, var neste avgang.
  • I de verste eksemplene kom bussen først en halvtime etter oppsatt rute.– Disse punktene kjenner jeg meg veldig igjen i, og det er fryktelig irriterende å måtte vente. Det blir mye dødtid som jeg kunne brukt på helt andre ting, sier Teigenes.

– Flere vil kjøre selv Forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt sier at dårlig punktlighet kan gi svært negative konsekvenser.

– Dersom folk opplever at bussen til stadighet er forsinket, kan det føre til at folk i stedet begynner å kjøre selv. Det er svært uheldig. Da vil køene bli lengre, og bussene vil slite enda mer med å holde rutetiden. I tillegg er det uheldig for miljøet, sier Fearnley.

Han mener busselskapene har et ansvar for å beregne god tid når de lager ruteheftene.

– Undersøkelser har vist at busser som kommer for sent er det som frustrerer passasjerene mest. Dette oppleves som verre enn at det er sjeldne avganger og at det er lang reisetid, sier Fearnley.

Vil ha informasjonstavler Sjefingeniør Per Johan Lillestøl i Vegdirektoratet har forsket på teknologibruk i transportsektoren. Han mener Bergen burde fått informasjonstavler der det opplyses om hvor lang det tar før bussen er fremme på holdeplassen.

– Dette har de fått til i Oslo, Kristiansand og Tromsø, og i Trondheim er de i gang med utbyggingen. Jeg tror slike tiltak ville ført til mer fornøyde passasjerer, og at flere ville tatt bussen, sier Lillestøl.

I Helsingfors er det digitale rutetabeller på holdeplassene. Der kan du trykke på en bussrute og få opp informasjon om hvor bussen er.

– Dette er et interessant prosjekt også vi i Norge bør se nærmere på. Ventetiden vil oppleves som mindre stressende, og det kan hindre at folk får et negativt inntrykk av busskjøring, sier Lillestøl.

Tviler på presise busser

Tilbake på Askøy-bussen har Jannicke Teigenes endelig funnet seg et sete. Hun har ikke tro på at bussene vil bli mer presise.

– De bør heller gå gjennom rutetabellene sine, og sette opp rutetider som de klarer å holde. Da slipper de alle frustrerte busspassasjerene.

Hvordan kan busskaoset løses? Si din mening: