I flere år har Finsetunnelen slitt med såkalt dråpeslag. Avhengig av hvilken metode Jernbaneverket må velge, vil reparasjonene koste fra noen få millioner til opp mot 50 millioner kroner. Noe mer nøyaktig kostnadsanslag vil ikke Jernbaneverket komme med nå.

– Per dags dato har vi ikke midler til å gjøre noe med det, sier regiondirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket til bt.no.

Lav fart

Mens Jernbaneverket venter på penger, utfører de ekstra vedlikehold for å forsikre seg om at vannlekkasjene ikke fører til alvorlige situasjoner.

– Vannet synker ned i pukken rundt svillene. Vi tar de grepene som trengs, og vi inspiserer skinnene ekstra mye, sier Stendal.

En av konsekvensene er at deler av skinnegangen må skiftes ut oftere enn normalt.

– Vi kjører også med redusert fart i deler av tunnelen, 120 istedenfor 160 kilometer i timen, sier Stendal.

Akkurat nå er det også skinnebrudd i Finsetunnelen. Inntil dette er utbedret, kjører togene i 40 kilometer i timen over en strekning på 100 meter.

– Vi håper å få sveiser på plass i løpet av de nærmeste dagene, sier Stendal.

Nye plater Jernbaneverket skal i år teste nye, spesiallagde takplater som skal kunne tette lekkasjene. Vanlig skumplast får de ikke bruke på grunn av brannfaren. Ennå har ikke Jernbaneverket full oversikt over hva reparasjonene vil koste.

– Hvis de nye platene fungerer og blir lovlige, vil vi fortsette med dem. Men det vil koste forholdsvis mye å utbedre tunnelen, sier Stendal.

Helge Sunde (arkiv)