LOTTE SCHØNFELDER

Det er billettene som interesserer John Howard Crook. De var i hvert fall begynnelsen. Siden er postkort kommet til — vel å merke med motiver som har med transport å gjøre og helst av kjøretøy som hører til de billettene han har samlet opp gjennom årene.

Nokså tilfeldig

Som navnet antyder, er ikke Crook innfødt bergenser. Han er londoner, og det var der han - nokså tilfeldig - begynte å samle billetter i 1942 da han var 10 år. Alvor ble det i 1950, forteller han.

Ti år senere kom han til Bergen «av nysgjerrighet». Her er han blitt værende, jobbet i reklamebransjen med grafisk design og er fortsatt momspliktig, som han uttrykker det.

Der er en viss sammenheng mellom designeren og billettsamleren.

— Nyere billetter er ingenting å se på. De er ikke særlig interessante designmessig.

Nei, vi kan jo være enig i at de papirbitene man får i dag, ikke er noe å samle på. Heller ikke plingkort.

— Interessante rent teknisk, med den siden bryr jeg meg ikke om. Det er designen og historien jeg er interessert i.

Egen forening

Det har resultert i atskillige album etter hvert. Her er de nydelig montert, billetter for buss, trikk og tog fra Storbritannia, Taiwan, Spania, Sør-Afrika, Singapore, Australia - og så Bergen. Vi blir helt nostalgisk når Crook blader opp i albumet med bergenske trikker (blant annet nr. 10 som nå er på Bergens Tekniske Museum) og klippekort - husker vi dem ikke! Papirbilletter er her også, og de er nesten like fargerike som de engelske. Men bare nesten.

Fargen har med prisen å gjøre, forteller Crook som har billetter tilbake til 1916. Altså diverse år før han så dagens lys. Så viser det seg at det i England er en forening for billettsamlere - vi hadde nær sagt selvfølgelig, og den har sitt eget medlemsblad. Her er det med andre ord snakk om kjøp og salg av billetter til det meste, flytog og flybusser, veteranbusser og distriktsbusser og bybusser.

— London Transport ble etablert i 1933, før det var det hele 20 forskjellige private og kommunale trikkeselskaper i byen, får vi vite.

Aldri komplett

Men Crook har naturligvis ikke bare kjøpt andres billetter. Ganske mange har han kjøpt på angjeldende transportmiddel, så det knytter seg også personlige minner til deler av samlingen.

En billett har for øvrig ikke bare en forside. Baksidene er ikke sjelden brukt til reklame som absolutt har underholdningsverdi. Reklame var det også på de bergenske klippekort og billetter, vi husker både Storebrand og Mekka.

Og hvor mange billetter er det blitt i Crooks samling?

— Jeg tror jeg har 7-8000. Men det er lite i forhold til det som er mulig. Forresten vet man aldri når en samling er komplett - det er ikke som med frimerker. Det er trykket så utallige mange forskjellige billetter rundt omkring på kloden. Det finnes visse kataloger, men ...

Ikke med tanke på samlere

Crook har stadig billetter han skal montere i album.

— Det er avslappende. Ikke avstressende, for jeg stresser ikke.

Det viser seg at det ikke bare er historien og designen som tiltaler Crook.

— Jeg liker at dette er bruksting. Det har sin egen sjarm. Billetter er funksjonelle, de er ikke laget med tanke på samlere.

Men objekt for samlere er de likevel blitt.

I det vi pakker samen, sier Crook med et lite smil:

— Jeg har billetter fra Oslo også. Men det er så langt vekke.

Enig. London er nærmere.

<b>VAKRE ALBUM: </b>John Howard Crook med noen av sine mange billett- og postkortalbum - og en grafisk designer har selvfølgelig sans for montering.
FRA FJERN OG NÆR: Samlingen omfatter billetter fra mange steder i verden, med London og Storbritannia spesielt godt representert. Ikke underlig siden Crook er fra London. Men han har bodd i Bergen siden 1960 og har selvfølgelig et forhold også til de lokale transportmidler, og vi kan mimre over trikken på Minde og vår barndoms klippekort og papirbilletter.<br/>Foto: ØRJAN DEISZ