Klokken 15.47, 22 minutter etter bombeeksplosjonen ved Regjeringskvartalet, sendte Forsvaret melding til Hovedredningssentralen. De ba om å få bruke et Sea King-helikopter stasjonert på Ørlandet for å få fraktet sine bombeeksperter til Oslo. Anmodningen til Forsvaret kom via politiets mann hos Forsvarets operative hovedkvarter.

Les også:

Først en time senere kom den første uformelle anmodningen om hjelp fra politiets beredskapstropp til Forsvarets 720-skvadron på Rygge. Og enda halvannen time etter det, fikk Forsvaret den formelle anmodningen fra politiet om hjelp fra Forsvarets spesialkommando (FSK), en spesialstyrke opprettet nettopp for å bistå politiet ved terroraksjoner.

Paradoks

Petter Foght Lindqvist, oberst og kommunikasjonssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter, sier han forstår paradokset.

— Jeg skjønner hva det siktes til, sier Lindqvist. Han mener likevel at FSK-styrkene uansett ikke kunne ha kommet tidligere til Utøya enn Delta-styrken, politiets egen beredskapsenhet. Etter regelverket vil FSK uansett være underordnet politiet i slike aksjoner.

Politiet har fått kritikk på flere punkter etter den dramatiske fredagen:

OMVEI : Korteste vei over vannet til Utøya ville vært ved Lien, der båten til øyen går fra. Siden kaien er i skuddsonen fra Utøya og det da var usikkert om det var bare én gjerningsmann, valgte politiet i stedet et sted over tre kilometer unna. I virkeligheten kunne politiet ha valgt et sted som var langt nærmere: Ved en nedlagt campingplass en kilometer fra Utøya, ville de vært utenfor skuddsonen, men langt nærmere. En stor p-plass rett ved ville gitt bedre landingsforhold for helikoptre.

BÅTTRØBBEL : Først fungerte ikke politibåten på Tyrifjorden. Deretter lånte politiet en privat båt som var lekk. Til slutt ble båtene til to lokale personer rekvirert. Først da kom polititroppene i land.

UBRUKT HELIKOPTER : Et Sea King-helikopter sto på Voldsløkka i Oslo da skytingen på Utøya startet. Kilder i Forsvaret hevdet overfor TV 2 at dette helikopteret kunne fraktet beredskapstroppen til Utøya på ti minutter. Helikopteret sto parat til å frakte bombeskadde til sykehus utenfor Oslo ved behov.

Avdelingsdirektør Jarle Øversveen ved Hovedredningssentralen er uenig i kritikken politiet har fått for at de ikke brukte dette helikopteret.

— Jeg registrerer at det er gjort et poeng ut av at det sto et helikopter der, men det er ikke naturlig at politiet skulle være oppmerksomme på det, siden det var på et helt annet oppdrag. Det ville heller ikke være naturlig for oss å tilby dette helikopteret til politiet, så lenge det allerede var avgitt til helsevesenet for livreddende luftambulanseoppdrag, sier Øversveen.

Samtidig var oslopolitiets eget helikopter satt på bakken i fellesferien. Det kom på vingene først sent på kvelden.

22/7-kommisjon

Oslo-politiet avviser at beredskapstroppen kunne kommet seg raskere til Utøya enn de gjorde i bil, selv om de skulle vært klar over Sea King-helikopteret som sto på Voldsløkka og fått tillatelse til å ta det i bruk.

— Beredskapstroppen måtte ha kjørt dit, lastet inn utstyr, flydd til Ringerike og funnet et sted å lande. De kunne ikke lande på Utøya, så de måtte uansett brukt båt, sa stabssjef Johan Fredriksen på en pressekonferanse i går.

Sissel Hammer, politimester i Nordre Buskerud, vil ikke kommentere valgene som ble gjort utover at hennes folk ble enige med Delta-styrken om å møtes ved Storøya.

Fredag blir trolig en egen 22/7-kommisjon oppnevnt i statsråd. Justisminister Knut Storberget sier han forstår at det blir stilt spørsmål ved politiets og Forsvarets håndtering.

— Spørsmålene som reises er helt legitime, og mange av spørsmålene har jeg stilt meg selv hver eneste time siden angrepene, sier Storberget til NTB.