«Ajax» lå til kai ved Stureterminalen i Øygarden da hun ble beordret nordover til havaristen ved Fedje. Da var klokken 08.55. Med grov sjø og dårlig vær, visste skipper Ødegård at tiden var knapp.

— Vi gikk for 15 knop, og det er vel 105 prosent av maksfarten vår. Vi så hele tiden nøyaktig hvor «Marte» lå på det elektroniske sjøkartet, og skjønte at det bare var å gi på, men det var svært tung sjø, sier skipperen.

Reddet i siste liten

Det tok 55 lange minutter å nå frem til motorhavaristen.

— Vi var jo spente på hvordan det ville gå, men brukte tiden på å gjøre oss klare. Blant annet gjorde vi klar en linekaster og en redningskurv i tilfelle noen skulle havne i sjøen.

Klokken 09.50 lå slepebåten like oppunder siden på gasstankeren, som da lå bare 40-50 meter fra land.

— Jeg snakket med kapteinen over radioen, og han var nokså giret, for å si det sånn. Han sa stort sett bare «hurry up!».

I løpet av minutter hadde mannskapet på «Ajax» fått en kasteline om bord på «Marte» og festet slepet.

— Jeg var redd for å rive av pullerten der slepetrossen var festet, men heldigvis holdt den, forteller skipperen.

- Kunne gått spinngale

Først da «Marte» var godt klar av land, kunne Ødegård, maskinsjef Olav Sivertsen og matrosene Leif Edvardsen og John Arne Mostraum puste ut.

— En spesiell dag på jobb?

— Det kan du trygt si! En innholdsrik dag, som heldigvis endte godt. Det kunne jo ha gått spinngale.

— Hvordan føles det å ha avverget katastrofen så å si egenhendig?

— Det føles jo bra, men vi har vel egentlig ikke fått tenkt over det ennå. Vi hadde en jobb å gjøre.

Ingen mottakelseskomité med blomster møtte redningsmennene da «Ajax» returnerte til kai ved Sture mandag ettermiddag. Derimot ventet en Nassau-registrert tanker utålmodig på eskorte nordover til Fedje, med trussel om forsinkelsesbøter i hundretusenkronersklassen om avgangen skulle bli forsinket.

TIL UNNSETNING: Slepebåten «Ajax» lå ved kai på Stureterminalen da meldingen om havaristen kom. Minutter før tankskipet «Marte» gikk på grunn kom slepebåten dem til unnsetning.<br/>Foto: GISLE BJØRNEBY