— Dette slår alle rekorder i villedende reklame, sier Jon Refsdahl, som selv er daglig leder for et markedsføringsselskap.

Fra 5. juli til 26. juli i år var han på ferie i Spania. Avreisedagen parkerte han bilen på Flesland, i den tro at han var godt innenfor EuroPark og Avinors kampanjeperiode fra 30. juni til 30. juli. I denne perioden kostet det 375 kroner for en ukes parkering mot en ordinær pris på 945, og 600 kroner for to uker, mot 1700 kroner vanligvis.

- Mange kan ha blitt lurt

— Jeg trodde det da ville koste 975 kroner å stå parkert i tre uker. Men det stemte altså ikke. Tredje uken måtte jeg betale full pris for, så regningen kom til slutt på 1545 kroner, sier Refsdahl.

Han understreker at det ikke er selve beløpet han er oppgitt over, men prinsippet om at folk kan misoppfatte reklamen.

— Det er sikkert mange bergensere som er blitt lurt til å la bilen stå på Flesland i ferien, og som har trodd de slapp unna med tilbudsprisen. Jeg oppfordrer andre til å sjekke parkeringsbilletten, og se hva de faktisk har betalt.

Informasjonssjef i EuroPark, Pål Gleditsch, opplyser til BT at det er Bergen Lufthavn som fastsetter priser og betingelser når det gjelder parkering på flyplassene. EuroPark bare drifter parkeringsplassene.

- Første klagen

— Kunden må gjerne ta kontakt med meg, så skal vi se på saken og finne en løsning. Hvis vi har formulert oss klumsete, skal vi nok rette opp i det. Men vi mener at vi er ganske presise, sier terminal- og markedssjef ved Avinor Bergen Lufthavn, Alf Sognefest.

Han sier videre at dette er første klagen Avinor har fått på sommerkampanjen.

— Det er ganske mange tusen som parkerer på Flesland i løpet av en sommer, og vi har ikke fått klager på dette før.

Refsdahl tok selv kontakt med EuroPark, hvor han hevder å ha møtt liten velvilje. Her skal han også ha fått bekreftet at dersom han hadde fått noen til å kjøre bilen ut og inn igjen, ville han fått den tredje uken til tilbudspris.

Skodvin, Helge