— Dette var fantastisk moro! At vi tildeles denne prisen gir oss glød til å gå videre. Særlig er det en fjær i hatten for oss at vi får den nettopp i sjømatens mekka Bergen, sier Magnus Skretting, ansvarlig for hvitfisk i Marine Harvest.

Han og Marit Solberg, leder for virksomheten i Norge fikk prisen på Sjømatkonferansen på Scandic Bergen City i går. Midt under lunsjpausen, omgitt av nydelig tilberedt laks og kveite, ble de ropt frem.

Marine Harvest får Sjømatprisen fordi det har gått i bresjen på flere områder og brakt norsk sjømat opp i verdenstoppen. Ikke minst har selskapet vunnet innpass med laks hos McDonalds. Dermed har det gjort den røde fisken til et mer aktuelt alternativ for dagens ungdom. Sist, men ikke minst, har det gjort kveite mer populært her hjemme og gjort flere kokker kjent med hvordan de kan tilberede fisken på bedre måter.

I alle jubelen hentet de to prisvinnerne frem Arne Hjeltnes for å dele æren med ham. Han er mannen som lanserte ideen om laksewrap, en idé som har fått gjennomslag i alle McDonalds utsalg i Norge og står foran det internasjonalt gjennombrudd.

Frode Kristensen hadde den store gleden av å dele ut årets pris. I juryen har han hatt med seg Dag Terje Klarp Solvang, Reidar Molthe, Alvhild Tofterå Berge og Grethe Adoff.

Marine Harvest er i dag et av verdens ledende innen sjømat og har 1100 ansatte i virksomheter i 20 land.

JUBEL: Magnus Skretting løftet prisdiplomet og jublet. Til venstre Marit Solberg og til høyre prisutdeler Frode Kristensen og Arne Hjeltnes.
Sunde, Helge