I april var Knut (79) og Åsta (67) Brekke på tur med Hurtigruten, og brukte mobiltelefonen sin med Tele2-abonnement i god tro om at det var med vanlige norske takster.

Men det var det ikke.

Da telefonregningen kom viste den over 1700 kroner, mer enn tre ganger så mye som til vanlig.

Rasende

— En av samtalene som jeg har mottatt varte i tre minutter og 40 sekunder, og den kom på 103,24 kroner. Det er jo horribelt, sier Knut.

En annen mottatt samtale som varte i 2 minutter og 45 sekunder ble de fakturert 77,56 kroner for. Med Tele2s vanlige takster ville disse samtalene vært gratis.

— Jeg blir så rasende over slikt, sier Knut. Han ringte til mobilleverandøren sin for å få svar.

— Jeg ringte kundeservice. De ville først ikke snakke med meg og nektet å svare, det var ingen forståelse å få fra dem, men til slutt fikk jeg en forklaring.

Satellittnett

Forklaringen var at Knuts mobil hadde koblet seg opp mot det nettet som var det sterkeste og som gav ham best mulige signaler i forhold til hvor han var.

Det var den norske GSM-operatøren Maritime Communications Partner (MCP), som tilbyr satellittnett til sjøs. Det Telenor-eide selskapet trakk paret for høye utenlandstakster til tross for at de fortsatt var innenlands.

I tillegg til Hurtigruteskipene har Danskebåten og Kiel-fergen fått installert dette mobilnettet som fører til at all mobilkommunikasjon til og fra skipene går via satellitt.

Advarsel for andre

— Jeg fikk høre at dette er var min egen feil, og at for å ha unngått det skulle jeg ha satt mobilen min til manuelt valg av nettverk. Det er mulig det står i kontrakten, men dette skjønner jo ikke vi vanlige forbrukere oss på, forklarer Knut.

Han refererer til hendelsen som svindel, og håper at opplevelsen hans kan stå som en advarsel for andre.

Prisene på fakturaen hans var langt over det Tele2 opplyser om på nettsidene sine. Forklaringen Knut og Åsta fikk på det var at samtalene var blitt registrert via England.

— Vi er fullstendig klar over at når man er i utlandet så må man betale litt ekstra, men nå var vi faktisk innenlands, sier Åsta.

Uvitende kunder

Tele2 vil ikke uttale seg i saken før fakturaen til Knut og Åsta er ferdigbehandlet. Ifølge dem skal telefonsamtaler fra skip, både mottatte og utgående, stemme overens med prisene de oppgir på nett.

I slutten av mai satte Telenor ned prisene sine til halvparten av det Tele2 og Netcom tilbyr.

— Kundene har i stor grad ikke vært klar over de høye ringeprisene, siden de fortsatt befinner seg i Norden når de er om bord i skipene, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.

Til tross for alt hadde Knut og Åsta en kjempeflott tur.

— Nydelig var det, sier Knut.

— Hadde jeg bare visst dette på forhånd så skulle jeg heller latt være å ringe.

Hva synes du om den høye mobilprisene? Har du opplevd noe lignende? Diskutér her!

FRUSTRERT: - Her har vi ringt i 4 sekunder til hverandre, sier Åsta og peker på en samtale som har kostet 11,13 kroner. - Vi har åpenbart ikke fått kontakt en gang. Hun måtte gjennom mange telefonsamtaler til Tele2 for å få spesifisert den høye regningen. FOTO: DYVEKE NILSSEN
DEKNING: Slik presenterer Tele2 mobildekningen sin i Norge på nettsiden sin. For å finne takster fra skip må man innom utenlandsprisene og spesifikt velge satellitt. FAKSIMILE: TELE2.NO
NORGES VAKRESTE EVENTYR: Turen med Hurtigruten går fra Bergen til Kirkenes. FAKSIMILE: HURTIGRUTEN.NO