INGVILD RUGLAND

Norsk olje— og offshoreindustri kan eksportere for 80 milliarder kroner i 2010, ifølge en rapport fra Samfunns- og Næringsforskning. I 2001 var tallet 34 milliarder kroner.

I en tid der oljebransjen preges av optimisme, vekst og gode resultater, ønsker Bergen og Hordaland at bedriftene som hører hjemme her, skal ta sin del av denne eksportveksten.

Derfor var Stavanger-ordfører Leif Johan Sevland (H) invitert til Bergen for å lære naboene i nord litt om hvordan man tar med seg det lokale næringslivet ut i verden.

Sevlands hovedbudskap er:

n Kopier ingen.

n Skal dere vokse, må dere ut.

n Finn ut hva som er spisskompetansen og bruk den.

Personlige relasjoner

Leif Johan Sevland har reist land og strand rundt for å markedsføre Stavanger. Mantra har vært: «Hvor olje finnes kan, er siddisene første mann».

Derfor har han undertegnet samarbeidsavtaler med byer han tror kan ha en fremtid innen oljebransjen, for å sørge for at det lokale næringslivet i Stavanger står først i køen når leveransene begynner.

— De personlige relasjonene er viktige. Da er det bare å ringe når du trenger hjelp til noe. Vi bygger relasjoner innen kultur og næringsliv, og bryr oss ikke så mye om såkalte vennskapsbyer, sier han.

Den største utfordringen når man skal ut er at man ofte ikke tenker langsiktig nok, mener han, og rettet en utstrakt hånd til kollega Herman Friele for et samarbeid på vestkysten.

Friele gir tommelen opp for Sevlands innlegg, og håper at Bergen og Stavanger i større grad kan samarbeide om å markedsføre seg utenlands.

— Vi må markere oss som oljeindustriens kyststripe, som Silicon Valley er det innen teknologi, sier Friele.

Døråpner

Bergens ordfører vil gjerne være døråpner for olje- og offshoreindustrien, og bygge personlige relasjoner. Det er særlig forskningsmiljøet i byen, i tillegg til undervannsteknologi som er vårt fortrinn i internasjonal konkurranse, fremhever han.

— Vi må utnytte optimismen i oljeindustrien, og tenke på hvordan vi kan skape langsiktig aktivitet. Da må vi stå samlet, sier Friele.

Plassjef Inge Husefest i Siemens i Bergen mener at det viktigste med gårsdagens konferanse er å inspirere, samt å hjelpe mindre lokale bedrifter til å tenke internasjonalt.

— Mindre bedrifter har ikke krefter til å gå ut alene, sier Husefest.

Konferansen i går ble arrangert av Hordaland olje og gass, Intsok (organisasjon for internasjonalisering av bransjen), Norsk Petroleumsforening og Bergen Næringsråd.