Håvard Øritsland Eggestøl fikk inkassokrav etter en regning på 0,00 kroner fra Riks-TV.

— Det er ganske tåpelig. Men det er litt skummelt å gå inn og utfordre systemet, så jeg betalte purregebyret, sier studenten, som mottok det noe spesielle betalingskravet fra inkassoselskapet Lindorff.

Eggestøl fikk et purregebyr på 251 kroner og forsinkelsesrenter på 1,82 kroner, på de null kronene som hovedkravet utgjorde. Studenten endte opp med å betale, selv om han ikke visste sikkert hva han betalte for.

— Jeg betaler automatisk veldig raskt om jeg får inkasso. Jeg vil jo ikke ha betalingsanmerkninger, forklarer han.

- Ville unngå byråkrati

Eggestøl forklarer at han betalte for å slippe å sette i gang en stor, byråkratisk prosess for et relativt lite beløp.

Linndorff.jpg
ODD MEHUS

— Jeg betalte meg ut av tidkrevende telefonsamtaler med saksbehandlere, rett og slett. Det er ikke snakk om mye penger, så det er ikke så ille. Men det er jo litt kjipt. Det er dumt når systemet er så tungrodd at man betaler seg ut av hele situasjonen. Og det er ikke alle som har nok penger til å gjøre det, sier Eggestøl.

- Betalte direkte til Riks-TV

Hanne Werner Nilsson, seniorkommunikasjonsrådgiver i Lindorff, skjønner at kravet de sendte ut kan ha vært vanskelig å forstå. Forklaringen ligger i at Eggestøl betalte hovedkravet direkte til Riks-TV samme dag som Lindorff skulle sende ut inkassovarselet. Derfor tok kravet han mottok fra Lindorff utgangspunkt i et beløp som var nedbetalt til null kroner, men både salærer og forsinkelsesrenter var allerede påløpt.

— Han betalte til kreditor såpass sent og ikke har nok ikke tenkt tanken at det har gått til inkasso allerede, vil jeg tro. Hadde ikke han betalt direkte til kreditor den dagen, hadde det gått ut en betalingsoppfordring fra oss den dagen. Da ville selve hovedkravet stått oppført i stedet for null kroner. Det hadde nok vært lettere å forstå, sier Nilsson.

Eggestøl selv hadde mistanke om at noe i denne duren hadde skjedd da BT snakket med ham.

— Men jeg burde ikke betale for at Lindorff ikke er oppdaterte, sier Eggestøl om forsinkelsen i utsendelsen.

- Ikke feil

Lindorff mener Eggestøl ikke har rett i at systemet er komplisert.

Her har det ikke skjedd noe feil. Vedkommende har gjort rett i å betale purregebyret Hanne Werner Nilsson i Lindorff

— Jeg mener dette ikke sier noe om at systemet er tungrodd. Denne saken er enkel, for saken hadde gått til inkasso allerede. Her har det ikke skjedd noe feil. Vedkommende har gjort rett i å betale purregebyret, sier Nilsson,

- Vet dere om liknende tilfeller har skjedd før?

— Det er ikke vanlig at en sak som har gått såpass langt plutselig betales i sin helhet, men det har vel hendt før. Vanligvis sendes inkassovarsel automatisk ut dagen etter vi mottar kravet. Men i dette tilfellet, når kunden betaler direkte til kreditor før vi sender ut betalingsoppfordring, måtte vi inn å gjøre en manuell korrigering for å unngå at vi sender et for høyt krav. Da tar det litt lengre tid å sende ut betalingsoppfordringen, forklarer Nilsson.