— Våre inspektører som er om bord i skipet på Mongstad nå, har fått beskjed om at alarmen for lite smøreolje ble utløst like før maskinen stanset, opplyser distriktssjef Magne Rødland ved Sjøfartsdirektoratets stasjon i Bergen til bt.no.

Svikt i oljetilførselen er den hyppigste årsaken til motorstans. Vanligvis er det drivstoffoljen det kan være problemer med.

Om bord i «Dallington» var det tilførselen av olje til maskineriet som sviktet. Hvis ikke motoren stanses i tide ved slike tilfeller, kan det oppstå varmgang og brann om bord.

Sjøfartsdirektoratet og Veritas har ellers konstatert at det er slått hull i skroget i forpiggen. Dykkere skal ned og inspisere de utvendige skadene senere i dag.

— Jeg vil tro at skipet minst blir liggende til i morgen. Før vi eventuelt gir en midlertidig seilingstillatelse, må vi være sikker på at problemet med smøreoljen er løst. Videre skal skipet også være seilingsdyktig, sier Magne Rødland.

Det er foreløpig ikke tatt stilling til hvor «Dallington» skal repareres. Det kan tenkes at lekkasjen må midlertidig tettes før fartøyet får forlate Mongstad.

«Dallington» drev på land ved Byrknesøy ytterst i Gulen. Fem av mannskapet på 13 ble evakuert med helikopter. Resten ble om bord fordi situasjonen etter hvert kom under kontroll.

KLAPPET TIL KAI: Ved 03-tiden i natt klappet den britiske malmbåten "Dallington" til kai ved Mongstad. Skroget er skadet på babord side, og to ballastanker er slått lekk. Foto: RUNE NIELSEN
RUNE NIELSEN