Da datteren glemte igjen gymbagen sin på bussen fra Valle, ringte Rigmor Haugsbø til det nye hittegodssenteret til busselskapet Skyss. Bagen var levert inn, og det var bare å komme og hente den, fikk hun beskjed om.

Men da hennes 14 år gamle datter kom til hittegodskontoret ved Nonneseter terminal i Bergen neste dag, viste det seg at det ikke var fullt så lett.

Fikk hjelp i butikk

— Mannen i luken skulle ha 20 kroner for jobben. Dette var det ingen som opplyste om da vi ringte ned dagen før, og min datter hadde bare 15 kroner i lommen, sier Haugsbø.

Dermed ble ingen bag utlevert, og 14-åringen visste ikke sin arme råd. Bussturen ut til Valle for å hente den manglende femmeren fristet ikke.

— Hun ringte til meg, og jeg sa at hun fikk finne noen flasker å pante. Men så kom jeg på at firmaet jeg jobber for, har en kunde på Bergen Storsenter, så jeg ringte dit og fikk dem til å låne henne penger, sier hun.

Må opplyse

Haugsbø synes det er helt greit at Skyss tar gebyr for hittegodset, men å nekte å levere ut bagen på grunn av en manglende femkroning, det synes hun er altfor firkantet.

— Gebyret er uansett en symbolsk sum. Det er vel ingen voksen person som gjør sånt. Og de må i hvert fall informere om gebyret når vi ringer, sier hun.

Direktør Oddmund Sylta i Skyss kjenner ikke til hittegodsgebyret eller denne konkrete episoden, og kan bare kommentere på generelt grunnlag.

— Det jeg kan si er at vi ønsker at henting av hittegods skal skje på en smidig måte, sier han.

Hva synes du om praksisen til Skyss? Si din mening i kommentarfeltet under:

KOM TIL RETTE: Gymbagen kom etter mye om og men tilbake til sin rettmessige eier. Foto: Privat