1. juni fikk Stener og Rita Hansen på Fantoft nytt postnummer. Da stoppet også det meste av postleveransen.

Årsaken er at Hansens postnummer ikke eksisterer i de største adresse-databasene. Nå krever han en forklaring på hvem som har ansvaret for rotet.— Jeg er mektig lei! Nå har vi brukt ekstremt mye tid og krefter på å ordne opp i alt rotet, sier Stener Hansen. Flere dager uten brev Da postkontoret på Paradis ble lagt ned, takket Hansen ja til et tilbud om postboksadresse på Fantoft. - Sammen med leiekontrakten fikk jeg et brev med den nye adressen vår, som skulle gjelde fra 13. juni. Postnummeret var 5899 Bergen, forteller Hansen.Problemene startet umiddelbart etter at Hansen hadde sendt melding om adresseendring til sine kontakter. - Plutselig kunne det gå flere dager i strekk uten at vi fikk et eneste brev. Kontoutskrifter uteble, og alt som kom frem var brev som var sendt til den gamle adressen vår, sier Hansen. Ikke unikt Noen av de savnete brevene kommer av og til i en samlekonvolutt, og er da gjerne flere uker gamle.- Vi får purringer på regninger vi aldri har sett snurten av, andre regninger kommer med to-tre dagers betalingsfrist. Det er bare for dumt, fnyser Hansen.Det er Safari-butikken på Fantoft som står for posttjenestene i området. Her får BT bekreftet at flere postkunder i området har det samme problemet. Eksisterer ikke Ekteparet Hansen tok tidlig kontakt med banker og andre bedrifter for å få en forklaring på problemene. Der var beskjeden enkel og brutal: Postnummeret eksisterer ikke.Dette bekrefter soussjef Alf Lilletvedt i Fana Sparebank.- Postnumrene 5844 og 5899 eksisterer ikke i våre databaser. Når vi prøver å registrere adressen, blir den satt til 5889 i stedet - som er i Ytre Arna, sier Lilletvedt oppgitt.Systemet blir levert av EDB Fellesdata. Lilletvedt har nå sendt brev til firmaet hvor han krever at postnummeret må bli registrert. Ved EDB Fellesdata henviser en til søsterselskapet EDB Teamco. Driftsdirektør Brede Nielsen i EDB Teamco kunne i går ettermiddag ikke kommentere saken. Bruk hånden Den midlertidige løsningen for familien Hansen og Fana Sparebank er at alle konvolutter fra banken må adresseres for hånd.- Alle brev med dataskrevne adresser får feil postnummer og blir sendt i retur til bedriftene. Dermed tar det evigheter før vi får dem, sier Stener Hansen frustrert.Han har nå sluttet å sende ut kort med sin nye adresse.- Jeg tør ikke spre en adresse som ikke eksisterer. Da er det bedre at posten blir sendt til den gamle adressen og heller bruker en dag ekstra på å komme frem. På den måten får vi i hvert fall posten vår, sier Hansen