15 år gamle Egil Stahl Løvold hadde, i god tro og etter beskjed fra en Skyss-bussjåfør, kjøpt månedskortet UngdomsSkyss. Men i billettkontroll på Bybanen fikk han et ublidt møte med Securitas-vakter og 750 kroner i bot og inndratt kort. Han skulle hatt PeriodeSkyss for barn, var beskjeden han fikk.

— Det var ganske kjipt. Jeg ante ikke at jeg hadde feil type månedskort, sier 15-åringen.

Prisforskjell: 35 kroner

UngdomsSkyss gjelder for ungdom mellom 16 og 19 år og PeriodeSkyss for barn som er til og med 15 år. prisforskjellen er 35 kroner. Det skulle koste ham 750 kroner i bot å ta feil.

— Jeg sa til kontrolløren at jeg hadde blitt fortalt at jeg skulle ha ungdomskort. Men det hjalp ikke, sier Løvold.

- To dager unna UngdomsSkyss

Bussjåføren som fylte på kortet sa Løvold skulle ha UngdomsSkyss. Han ba aldri om legitimasjon, opplyser gutten.

— Jeg regnet med det var rett og godtok det uten diskusjon, sier Løvold.

15-åringen forteller at han aldri har opplevd å bli spurt om legitimasjon når han fyller på månedskortet. Første gang Skyss har bedt ham om legitimasjon, var i billettkontrollen på Bybanen. På mandag fyller han 16 og skal, ifølge Skyss' regler, ha UngdomsSkyss.

— Bussjåføren burde bedt om legitimasjon

Berith Stahl, guttens mor, synes det er urimelig at Skyss ber om legitimasjon i billettkontroll, men ikke når de selger billetter. Om forskjellen på månedskortene er viktige for Skyss, burde bussjåføren som solgte sønnen månedskortet ha bedt om legitimasjon, mener hun.

— Selv ikke Skyss sine bussjåfører har orden på dette. Hvordan skal passasjerer på 15 år vite det da, spør hun.

Moren har enda ikke betalt boten, og har klaget til Skyss.

— Jeg har ikke til interesse å gjøre meg til kriminell for 45 kroner. Men jeg er alenemor til fire barn, og alle har månedskort hos Skyss. Jeg har nok å betale på, sier hun.

Skyss skriver i en e-post til Stahl at boten ikke vurderes som urettmessig, og viser til informasjonsbrosjyren som følger med når man kjøper månedskortet.

– Det er et talentløst svar. Systemet er for firkantet, sier moren.

— Kundens ansvar

Kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Camilla Lundberg Berntzen, sier kunden har ansvar for å få riktig månedskort.

Hvorfor ber dere om legitimasjon i billettkontroll men ikke når dere selger billetter og månedskort?

— Det er vanskelig å kommentere enkelthendelser, men det er kunden som har ansvar for å ha riktig billett. Likevel er vi ydmyke, og forstår at det er lett å misforstå. Vi skjønner at situasjonen er fortvilende for gutten.

Er det ikke bussjåførens ansvar å spørre om legitimasjon slik at kunden får riktig kort?

— I grenseovergangen mellom barn og voksen kan det være vanskelig for en sjåfør å gjette alderen på den reisende. Det er ønskelig at passasjeren viser legitimasjon uoppfordret, sier hun.

Forstår forvirringen

Berntzen forstår at det kan være vanskelig å skille de ulike månedskortene, men viser til informasjonen man finner i brosjyren og på nettsidene.

— Vi arbeider med denne problematikken nå, og ser på våre interne rutiner, opplyser hun.

Nå oppfordrer hun Løvold til å ta kontakt med Skyss, slik at de kan se på saken på nytt.

— Vi vil at løsningene våre skal være kundevennlige, og beklager at han har hatt en uheldig opplevelse.

Har du opplevd noe lignende? Si din mening.