RUNE CHRISTOPHERSEN

— Det var verdt hver eneste krone, sier drosjeeieren. Han fikk erstatning, men tapte likevel over 50.000 kroner på oppgjøret i retten.

Drosjeeierens problemer startet i mars 2004, da han hørte en foruroligende bankelyd fra motoren. Han kontaktet Kverneland Bil A/S, og de ble enige om at motoren skulle skiftes. Verkstedet bestilte ny motor, men fikk i stedet en kasse med et helt annet innhold.

«Oy oy oy oy oy!»

Reparasjonen ble forsinket, og den uheldige drosjeeieren skrev brev til verkstedet med krav om erstatning for tapt arbeidsfortjeneste:

«Tenk deg tre mekanikere som stirrer ned i kassen og sier oy oy oy oy oy. Der var ingen motor, bare den jernklumpen de starter med under oppbyggingen av en ny motor. (...) Som De ser har jeg tapt kr. 38.940. Jeg tør be om at ovennevnte sum blir overført til min konto», skrev drosjeeieren. Men verkstedet mente det ikke var deres skyld at de ikke hadde fått motoren de bestilte, og avviste kravet.

Drosjeeieren gikk til sak, selv om han ble advart mot at saksomkostningene ville bli mye større enn beløpet han krevde i erstatning. Dommeren oppfordret partene til å inngå forlik, men forgjeves - til tross for at drosjeeieren ble tilbudt 25.000 kroner av verkstedet like før rettssaken startet.

- Angrer ikke

Da saken kom opp, fikk drosjeeieren bare delvis medhold, og ble tilkjent 16.000 kroner i erstatning. Men advokatregningen kom på over 42.000 kroner. Dermed endte regnestykket i minus med klar margin.

— Det gjør ingenting. Det var en stor seier for meg å sitte i retten og høre den arrogante drittsekken av en direktør innrømme at de ikke hadde kompetanse til å gjøre jobben. Jeg angrer ikke et sekund, sier drosjeeieren.

Under rettssaken kom det nemlig frem at forsinkelsen ikke først og fremst skyldtes feilleveransen, men at verkstedet hadde problemer med den nye motortypen. Dermed måtte også Kverneland dekke sine egne saksomkostninger. Prislappen lyder på 37.500 kroner.

Direktør Reidar Bøen i Kverneland Bil ønsker ikke å kommentere dommen.