Da Tarjei Alvær Heggernes kom hjem fra jobb, oppdaget han blomster på døren. Han trodde det var i anledning datterens ettårsdag.

Men blomstene var fra et firma som hadde forsøkt å selge ham produkter mot magetrøbbel.

Fikk ikke fred

Heggernes ble plaget av pågående telefonselgere over flere dager. Samme nummer dukket opp hver eneste gang.

— De siste fjorten dagene har jeg i snitt blitt oppringt én gang om dagen, gjerne flere ganger samme dag, skriver Heggernes i en blogg.

Noen av telefonene kom klokken 21 om kvelden. Heller ikke i helgene fikk han fred.

— De gangene jeg har svart har oppringeren som regel lagt på. Jeg vet jo det er slik telemarketing fungerer; operatørene ringer flere nummer i slengen, og dersom de skulle få flere svar blir det automatisk lagt på for de som ikke svarer først, skriver Heggernes.

Reservert mot telefonsalg

Da det endelig var noen i andre enden da han svarte, ble han tilbudt å kjøpe et produkt som skal hjelpe mot mageproblemer.

— Jeg har en gang i vanvare bestilt en vareprøve på dette produktet, og det er derfor jeg ble oppringt. Men saken er at jeg har reservert meg mot telefonsalg, og ga derfor grei beskjed til operatøren om at jeg ville slippe å bli oppringt igjen.

Heggernes ble så irritert over alle telefonene, og sendte en e-post til selskapet hvor han gir klart uttrykk for at han følte seg «regelrett terrorisert» av telefonselgerne og at han ikke var redd for å ta saken videre i rettsapparatet om nødvendig.

Det førte til en blomsterbukett og løfter om at han aldri mer skulle bli oppring av firmaet.

Er du plaget av telefonselgere? Si din mening her.