Før jul i fjor havnet tilbudet om bestikket blant annet i postkassen til en rekke av Fagforbundets medlemmer i Hordaland.

500 av forbundsmedlemmene i fylket kjøpte da det de trodde var eksklusivt bestikk med førpris 2990 kroner til 590 kroner.

Men bestikket viste seg å være produsert et helt annet sted enn anerkjente Solingen i Tyskland. I stedet var det produsert i Tyrkia, og hadde ifølge daglig leder Svein Bjarne Nesbø i International Trade Service fått sin siste finish hos et firma i Solingen.

Fikk mer enn han betalte

Levi Nikolaisen var en av dem som var misfornøyd med bestikket, som han mener har en helt annen kvalitet enn det burde hatt.

Han har tatt saken via Forbrukerrådet til Forbrukertvistutvalget, hvor han nå har fått fullt medhold.

— Da jeg tok kontakt med firmaet tilbød de meg først å få tilbake pengene. Da jeg sa nei fikk jeg tilbud om å beholde bestikket og få tilbake pengene, sier Nikolaisen.

Han var likevel ikke fornøyd, siden han mente at han var lovet ekte Solingen-bestikk. I avgjørelsen fra Forbrukertvistutvalget har han fått fullt medhold.

Nikolaisen får tilbake penger tilsvarende det som ifølge annonsen var den originale prisen på bestikket - 2990 kroner. Fredag sto pengene på konto.

Firmaet, som blant annet ble kåret til en Gaselle i Dagens Næringslivs bedriftskåring i år, har vokst seg stort på å selge varer på postordre. I fjor solgte de varer for 27 millioner kroner, og hadde et overskudd før skatt på nesten fem millioner kroner.

Nesbø sa i januar i år til BT at han hadde solgt 50.000 kofferter med bestikk. I går var han svært ordknapp.

— Denne saken er ikke ferdig avgjort. Den kommer til å gå for retten.

Dersom Nikolaisen når frem der, kan det bety at også andre som har kjøpt bestikket får erstatning.

Kranglet seg til penger

— Hvorfor har Nikolaisen fått utbetalt pengene?

— Vi retter oss etter vedtaket i Forbrukertvistutvalget, men vil ta saken videre, sier Nesbø.

Han sier ingen andre enn Nikolaisen har klaget til ham, og sier ingen andre heller har returnert bestikket.

— Dette vil jeg ikke kommentere videre, sier Nesbø, før han legger på røret.

Forbrukerrådet skal imidlertid ha fått flere klager på bestikket fra firmaet. Bergens Tidende kjenner også til at flere skal ha sendt tilbake bestikket.

En av dem er Esther Jensen. Hun kjøpte fem kofferter med bestikket.

— Det var av elendig kvalitet. Jeg måtte krangle med dem nokså lenge. Men til slutt fikk jeg tilbake pengene, sier hun.

Bergens Tidende
Bergens Tidende