— Det luktet som av døde mennesker, sier Vitos Matsuljavitsj (74).

Den pensjonerte sovjetsoldaten og konen Jadoviga (79) er naboer til tankanlegget Alexela Terminal i Paldiski, Estland.

Maria, Jesus og et elggevir pryder veggene i leiligheten til Vitos og Jadoviga. På kjøkkenet står sildesalaten på bordet. Fra kjøkkenvinduet har ekteparet panoramautsikt til havet - og tankanlegget.


To små jenter ble de første dødsofrene i Trafiguras handel med skitten bensin. Siden har giftet avfall plaget innbyggere i både Norge, Estland og Tunisia.

Les hele historien her

Hit kom båter fra Sløvåg lastet med bensin av så lav kvalitet at den ikke er tillatt solgt i Europa.

FEM ILLELUKTENDE BÅTER. Naboene til tankanlegget merket godt aktiviteten. En til to ganger i måneden i hele 2006 la en lukt seg over hele byen.

— Det minte mest om kloakk, av noe som var råttent. Folk ble syke av den. Selv ble jeg kvalm og fikk hodepine, sier Jadoviga.

Innbyggerne i Sløvåg fikk de samme symptomene etter eksplosjonen ved Vest Tank i fjor vår.

_Se video:

Erik Solheim besøkte Sløvåg_ Illeluktende og giftig avfall fra behandlet bensin ble spredt i smellet.

Til sammen fem båter gikk fra Sløvåg til Paldiski fra høsten 2006 til våren 2007, ifølge NRK Brennpunkt og det estiske tollvesenet.

Les og se video:

Unik helseundersøkelse i Sløvåg

Båtene fra Sløvåg var ikke de eneste. Også tankskipet «Probo Koala» la rett som det var til kai ved tankanlegget.

«Probo Koala» fraktet i august 2006 giftig avfall til Elfenbeinskysten. 17 mennesker døde av avfallet

GASSMASKER. Paldiskis innbyggere er vant til hemmelighold. Den tidligere ubåtbasen var en av de mest lukkede i hele Sovjetunionen.

— Vi aner ikke hva de gjorde på tankanlegget. Når vi klaget over lukten, sa de at det ikke er noen lukt. Men de som jobber der, har selv gått med gassmasker, sier Jadoviga.

Tankanlegget ligger en til to kilometer fra selve bykjernen. Rundt 4000 mennesker bor i Paldiski.

  • Stanken la seg over hele byen som et tett lokk. Lukten kunne vare i mange timer av gangen, sier Jadoviga. _Alexela svarer:

— Det luktet bensin_

Mange begynte å spy av den sterke lukten. Ikke bare de nærmeste naboene ble plaget. Klagene kom også fra resten av byen.

— Når lukten kom, kom også hodepinen og kvalmen. Det er ekstra ille når du allerede er syk, sier Jadoviga. Hun har hjerteproblemer, og sliter med pusten.

Lukten ved terminalen i Paldiski kom når bensin ble losset eller lastet.

Men vanlig bensin lukter verken forråtnelse eller kloakk. Det gjør den bare når bensinen er av svært lav kvalitet.

MER OKTAN. Både Vest Tank i Gulen og Paldiski spilte små, men sentrale roller i en internasjonal handel med bensin av lav kvalitet.

Denne typen bensin, såkalt coker-bensin, har et høyt svovelinnhold. Det gjør at den er langt mer forurensende enn bensin av vanlig kvalitet. Til gjengjeld er den billigere. Derfor er bensinen ettertraktet i særlig Vest-Afrika.

Først ble drivstoffet «vasket» i Sløvåg. Vaskingen er å tilsette kaustisk soda for å binde opp og fjerne svovel.

Deretter gikk mesteparten av bensinen til Paldiski. På dette tidspunktet har drivstoffet et oktannivå på rundt 70. Derfor ble det oktanforhøyende stoffet MTBE tilsatt i Paldiski.

Tankanleggene i Paldiski og Sløvåg har i dag samme eiere, det estiske selskapet Alexela Logistics.

INSTALLERTE LUKTBRENNER. Det illeluktende problemet på tankanlegget gjorde at Alexela installerte en egen luktbrenner.

Denne sørger for at i alle fall mesteparten av den dårlig lukten ikke fordunster ut i atmosfæren. I stedet blir den brent opp.

Anlegget ble installert i 2007, og har redusert luktplagene for innbyggerne i Paldiski. Svært få terminaler har et slikt luktbrenningssystem. Det er sjelden behov for det.

NYE TANKER. Den gamle leilighetsblokken nærmest tankanlegget står som et monument over sovjetisk byggekunst. Bare byens gravplass ligger mellom.

Alexela bygger for tiden tre nye, store tanker.

  • Hadde det ikke vært for gravplassen, hadde de vel kommet helt bort til oss, sier Vitos Matsuljavitsj.

I en annen oppgang bor Hatim Raissa (79). Hun husker godt perioden da lukten brukte å komme.

  • Det luktet som kloakk. Det gjorde meg kvalm, sier pensjonisten.

Hun mener luktproblemene ikke har stoppet.

  • Sist gang var nå i oktober. Selv om det er sjeldnere nå, stoler jeg ikke på at det ikke blir mer senere, sier Raissa.

Flere av naboene forteller om en eldre kvinne som bodde i toppetasjen. Ifølge naboene var det hun som var mest plaget. Hun døde for kort tid siden, forteller Hatim Raissa

  • Hun lå syk og kunne ikke røre seg. At lukten kom, gjorde vondt verre for henne.

Diskuter Sløvåg-ulykken i kommentarfeltet.

Dokumentasjon:

Fra nederlandsk påtalemyndighet _

Import av MTBE i Estland

Eierne til Alexela Logistics_

NRK Brennpunkts dokumentar «Mitt skip er lastet med...»

Knut Strand
Knut Strand
Knut Strand
REDDE: Lubof (f.v.), Hatim Raissa og Valentina mener det luktet av kloakk. Lubof og Valentina ville ikke fortelle etternavnene sine av frykt for konsekvenser.
Knut Strand
Knut Strand
EKSPLODERTE: For halvannet år siden eksploderte to tanker ved Vest Tank i Sløvåg.
VEGAR VALDE (ARKIV)