– Det sterkeste minnet? Tja.

Festspillene i Bergens aller første direktør, Frank Meidell Falch (88) må spole tilbake under øyenlokkene.

Han står i kjelleren i det gamle bankbygget på Vågsallmenning blant kasser, permer og beholdere stappfulle av gulnende nasjonal og internasjonal kulturhistorie.

Nå skal alt sorteres og tas vare på. På sikt er målet å digitalisere det meste og gjøre historien lett tilgjengelig for alle i et virtuelt museum (webmuseum). I første omgang skal materialet flyttes til Bergen Byarkiv.

Siste del av rydde— og flyttesjauen foregikk for fullt i går og nåværende og to tidligere festspilldirektører møttes i kjelleren for å fortelle hverandre og pressen om hvordan fortiden bør sikres for fremtiden.

Allmenn interesse

– Det ville vært skandaløst om vi ikke sørget for at dette blir sortert og gjort tilgjengelig. Det aller meste vil ha allmenn interesse. Dette er også viktig for Festspillene som tradisjonsbærer, sier Erling Dahl jr., tidligere programdirektør og direktør.

Nå er han kunstnerisk rådgiver og står i spissen for et prosjekt som skal berge Festspillenes historie. På lageret ligger dokumentasjon fra et halvt århundre – fra stiftelsen i 1951 og det første arrangementet i 1953 og frem til nå.

Materialet har bare ligget der og vokst fra år til år.

– Det har ikke akkurat tatt skade. Men det kunne ikke eksistert sånn i 200 år. Dessuten er det alltid en fare for at det kommer inn en ny direktør som ikke har sans for å ta vare på historien. Slikt skjer hele tiden, sier Terje Haram i Bergen byarkiv.

FØRSTE ÅPNING: Kong Haakon får smake på fenalår under de første Festspillene i Bergen. Skal i mål

Det var først da Festspillenes ordensmenneske, organisasjonssekretær Finn Kalvik, ble ansatt i 2004, at ting begynte å skje.

Men i 2004 var det rett og slett ikke plass i Byarkivet. Men denne gangen skal prosjektet i mål – så lenge Festspillene får mer penger til formålet. Første delmål er å gjøre alle program, presseklipp og plakater tilgjengelige. Videre skal sentrale kilder i festspillsammenheng intervjues, og NRK bidrar forhåpentlig til dugnaden med sine lyd— og bildeopptak.

Under årets arrangement skal et ministudio skal settes opp for at publikum skal få fortelle sine festspillhistorier.

– Jeg håper også vi kan utløse ny forskning, sier Dahl jr. Til dags dato finnes bare én hovedoppgave om Festspillene, ført i pennen av Bergenfest-sjef Frank Nes.

SKANDALE: Dagbladets anmelder har vært i Bergen under Festspillene i 1954. Perletøflene

Nede i kjelleren spar Byarkivets representanter frem den aller første møteprotokollen. Det startet klokken 12, 28. desember 1950 på ordførerens kontor. Meidell Falch, fremgår det, skal ansettes som Festspillenes første direktør med en månedslønn 600 kroner.

De første årene foregikk Festspillenes styremøter hjemme hos formann og mesen Hilmar Reksten.

– Vi begynte som regel om ettermiddagen klokken seks og var ferdig neste morgen klokken seks. Men det var ikke styremøte hele tiden, selvfølgelig…

– Det sterkeste minnet?

Meidell Falch har spolt ferdig. Han lurer på om det er synet av den verdensberømte dirigenten Sir Thomas Beecham som stiger i land til de første festspillene i juni 1953 – iført perletøfler. Eller pressekonferansen med den ikke mindre legendariske, og uberegnelige, Leopold Stokowski – som lenge etter skjema slo opp dørene på suiten på Hotell Norge og skuet ut.

– Så gjorde han bare slik, sier Meidell Falch og bukker. Så gikk han inn igjen.

I KJELLEREN: Festspillenes første direktør, (fra v.) Frank Meidell Falch, kunstnerisk rådgiver Erling Dahl jr. og nåværende direktør Per Boye Hansen møttes under ryddesjauen i går.
Silje Katrine Robinson
TIL BYARKIVET: Birger Haugland og Terje Haram fra Bergen byarkiv laster kulturhistorie.
Silje Katrine Robinson