Ferie-avvikling betyr også at det stadig kommer ukjente for å stelle 92-åringen.

- Det har vært veldig mange forskjellig mennesker fra hjemme­sykepleien innom i sommer, og til helt tilfeldige tider. Det går nesten ikke an å planlegge hverdagen. Jeg føler det går på høgg og belegg, sier Tove Kayser (66).

For noen uker siden fulgte hjemmesykepleien moren hennes, Lischen Kayser (92), til legevakten på grunn av en vond og hoven hånd. Der fikk hun penicillin. Dagen etter var datteren en snartur innom moren for å se hvordan det gikk.

-  Klokken var halv ett, midt på dagen, og ingen hadde vært hos henne. Hun hadde fryktelig vondt i hånden, men ingen hadde gitt henne medisiner. Rasende ringte jeg hjemmesykepleien. Den dagen hun trengte oppfølging som mest, kom det ingen, sier datteren, som også reagerer på at moren blir gjort klar for sengen klokken fem på ettermiddagen.

- Stort problem

Pasientombud i Hordaland, Rune Skjælaaen, kjenner godt til problemet med uregelmessighet hos hjemmesykepleien.

-  At det kommer mange forskjellige hjem til brukerne er en utfordring gjennom hele året. Det er stor utskiftning i hjemmesykepleien, og det er naturlig at det er enda flere vikarer inne om sommeren for å få juli til å gå rundt, sier han.

Pasientombudet mener det bør skrives avvik når hjemmesykepleien ikke stiller opp til avtalt tid.

-  Mange opplever det som et stort problem. Spesielt hos demente er det viktig med faste tider — at man vet at det kommer noen om morgenen, selv om man kanskje ikke vet hva klokken er, forteller Skjælaaen.

Skriver logg

92-åringen klarer ikke lenger kare seg opp trappene til andre etasje alene. Hun er dement og trenger hjemmesykepleie tre ganger om dagen, i tillegg til hjemmehjelp hver 14. dag.

Datteren har begynt å skrive logg om morens hverdag. Der skriver hun blant annet om hjemmesykepleien som kommer til gale tider og ­middagsporsjoner som hoper seg opp i kjøleskapet fordi de ikke blir servert.

-  Jeg er sikkert en plageånd for hjemmesykepleien, men mamma fortjener det beste. Hver gang jeg ringer får jeg høre dikkedarer om hvor mye de har å gjøre. Vi skal da ikke belemres med alt de har å forholde seg til? Det er like før de ber oss pårørende ta over ansvaret, sier 66-åringen oppgitt.

Nå håper mor og datter på permanent plass ved et sykehjem.

Tar selvkritikk

Spesialrådgiver i Etat for hjemme­sykepleie, Nina Nordvik, sier at hendelsen da ingen kom med medisiner og frokost, var en feil som ikke skulle skjedd.

-  Noen må ha glippet, men slike feil skjer ikke ofte. Vi beklager dette, sier Nordvik. Hun er fritatt fra taushets­plikten.

Nordvik innrømmer at til­budet er for ustabilt i sommermånedene.

-  Å bli møtt med kjente ansikter har stor betydning for den som mottar hjelp. Her står vi overfor en utfordring, spesielt i sommermånedene med sommervikarer og ferieavvikling. Det er ikke så stabilt som det burde vært. Samtidig er det vanskelig å sende de samme menneskene hver gang til en som får hjelp ved tre ulike tidspunkter på dagen, sier hun.

At hjemmesykepleien kommer til sprikende tider skyldes at det er mange oppgaver å håndtere, ifølge Nordvik.

-  Vi skal være hos Kayser klokken halv ti. Kommer vi mer enn en halvtime for seint, skal vi ringe og gi beskjed. Det forventer jeg blir gjort.

OPPGITT: - Jeg er sikkert en plageånd for hjemmesykepleien, men mamma fortjener det beste, sier Tove Kayser.
Roar Christiansen