Kaffe, svele, pølse og en pause fra asfalten. Slik er fergehverdagen for svært mange vestlendinger.

Men når køene er lengst og flest skal på utfart — fredag og søndag - er også sjansen størst for at fergen er innstilt. Det viser en opptelling av et halvt års fergedrift på Vestlandet.

  • Det er vanskelig å finne en god forklaring. Men det er et større press på båtene disse dagene, samtidig som mannskapet er det samme. Det kan forklare at mer går galt, sier Sissel Skarsbø.

Hun er tillitsvalgt i Fjord1 Fylkesbaatane, som trafikkerer strekninger i blant annet Sogn og Fjordane og Hordaland.

- Stressede helgepassasjerer

En av rutene er Halhjem-Sandvikvåg. Kaptein på MF «Fanafjord», Odd Rune Sølsnes, merker helgetrafikken godt.

  • I helgene skal folk på hytten, besøke familie, det er mye større press enn til hverdags.

Med trengsel på kaien og fulle ferger blir helgepassasjerene stresset, tror kapteinen.

  • De er redde for å ikke få bli med fergen. Derfor er vi raske med å losse bilene av og på.

Sølsnes tror folk setter pris på å komme seg ut av bilen og slappe av.

  • Fergene er en del av lokalidentiteten for vestlendinger, vi har det i blodet, sier han.

Sjekker på nettet

Merethe Snarberg er på vei med MF «Fanafjord» hjem mot Bergen fra folkehøyskolen på Bømlo. Hun tar fergen over Bjørnafjorden en helg hver måned, og synes det er fint å komme seg ut av bussen, prate med folk og se naturen utenfor fergevinduene.

  • Jeg har aldri opplevd at fergen er blitt innstilt, forteller hun. Men så er hun også godt forberedt før hun drar.
  • Jeg sjekker på nettet om det er noen problemer før jeg reiser. Er fergen innstilt, tar jeg hurtigbåt i stedet.

- Kjører båten hardere

Ruten over Bjørnafjorden er blant dem med oftest redusert kapasitet. Det har vært fire innstillinger i løpet av det siste halvåret - stort sett som følge av vedlikeholdsarbeid.

— Kanskje kjører vi båten litt hardere ute på fjorden for å holde rutetidene. Da er det lett at det oppstår små tekniske problemer, forklarer kapteinen.

I tillegg er enkelte av avgangene på denne ruten såkalte C-ferger, som kan brukes til å erstatte ferger med teknisk svikt på andre samband.

Oppdager de en teknisk feil, er mannskapet snare til å innstille fergen.

— Båtene er så fulle av data og elektronikk at skjer det noe, så stopper vi helt opp. Dette er en stor og tung båt som går i opptil 22 knop, vi er nødt til å ta sikkerheten på alvor, sier Sølsnes.

- Helgene røyner på

Opptellingen Veivesenet har gjort for BT viser at hovedtyngden av fergestansene skjer i helgene.

  • Helgene røyner nok på. Du prøver å få folk tryggest og raskest over. Har du et svakt punkt om bord, kan det bli overbelastning, sier Erling Herøy.

Herøy er tillitsvalgt i Tide Sjø, og billettør på strekningen Leirvåg-Skipavik-Sløvåg. Strekningen har hatt tre innstillinger på grunn av tekniske problemer i perioden.

Odd Mehus
Odd Mehus