• Vi lever vårt eget liv, sier fergesjefen i Osterøy.

Bygdefolkets egen ferge MF «Ole Bull», som går mellom Breistein i Åsane og Valestrand på Osterøy, har aldri fått en krone i offentlig tilskudd. Likefullt har de to siste årene har vært innbringende.

Årsresultatet var 705.000 kroner i 2013, det beste siden oppstarten for ti år siden.

«Så det suser»

— Det ser ganske likt ut i år. Du kan si at det går i medvind. Det er så spennende at man må være med så lenge man orker. Det er lenge til jeg er 80, humrer daglig leder Leiv-Magne Skaar (71).

FOLKEFEST: Klokken 11.45 den 1. mai 2004 overtok bygdefolket ferjedriften i sambandet Valestrandsfossen - Breistein. Flere hundre mennesker var med på første turen over til Breistein, men offentlige myndigheter glimret med sitt fravær.
VEGAR VALDE

Den tidligere sjømannen ble pensjonist som 62-åring, men jobber i en tredjedels stilling. Selskapet har totalt ti årsverk, og ni av dem er opptatt av å få fergen fremover og tilbake over fjorden.Da HSD avviklet driften, trådte lokale krefter inn. Osterøy Ferjeselskap AS ble opprettet, det kom inn flere millioner fra privatpersoner, og snart var en ti år gammel ferje innkjøpt fra Frankrike.

Etter en runde på verft i Måløy, var MF «Ole Bull» klar til å ta 44 biler og 135 passasjerer — en solid økning i forhold til den utgående M/F «Sand».

Aksjeselskapet startet med en gjeld på drøye 16 millioner. Nå er det redusert til 4,5 millioner.

— Vi lever vårt eget liv uten fem øre fra stat eller fylke, og ikke en krone av overskuddet har gått ut av selskapet. De som har investert, vil ha ferge. Alt på pluss-siden har gått tilbake til driften, sier Skaar.

«Har ikkje nett medverka»

Osterøy Ferjeselskap AS fikk i sommer fornyet konsesjon til 2024, ti år etter at MF «Ole Bull» klappet til kai for første gang på Valestrand kai.

Under den offisielle åpningen en drøy måned tidligere skrev Bergens Tidende:

«HSD er ikkje representert her på ferjekaien. Heller ikkje vegkontoret i Fyllingsdalen… Vegkontoret har ikkje nett medverka aktivt til at HSD-ferja skulle bli erstatta».

Det hjalp ikke at selskapet måtte be aksjonærene om to ekstra millioner etter bare fire måneders drift.— Oppstarten ble langt dyrere enn forventet, sa daværende daglig leder Oddvin Håland, som i dag er styreleder.

Priskrig

Så ble det priskrig mellom bro og ferge. Styremedlem i Osterøy Ferjeselskap, Jens Reigstad, gikk ut og ba regjeringen om hjelp. Han mente at Osterøy Bruselskap med hjelp av offentlige midler ønsket «å bli kvitt en brysom, privat utfordrer».

Reigstad hevdet at Osterøy kommune, Statens vegvesen og broselskapet på en ytterst umusikalsk måte hadde gått sammen for å få stoppet fergen.

Broen er ferdig nedbetalt i juli neste år. Inntil videre går fergen så det skummer. Den reduserer reiseavstanden til og fra Bergen med 25 kilometer hver vei, sammenliknet med veilengden hvis man kjører broen.I juni hadde MF «Ole Bull» foretatt 210.388 turer over fjorden, før båten ble reparert og malt på verksted i Solund.

Etter at Eikåstunnelen åpnet i Åsane i oktober og køene i Vågsbotn ble kortere, har antall reisende økt.

— Turene morgen og kveld er for det meste fulle. Det har kommet flere biler om ettermiddagen, sier Skaar.

Kan kopieres

Han opplever at stemningen har snudd.

— Det er mye løye du kan høre hvis folk begynner å diskutere fergen, men det er ikke noe særlig motstand nå. Det offentlige var ikke særlig interessert før. Nå er det nesten motsatt. Vi har et veldig godt samarbeid med Skyss. All kollektivtrafikken går over fjorden, sier den daglige lederen.

Han tror ikke de store selskapene kunne kopiert suksessen. De er for topptunge.

- Men er dette en modell andre lokalsamfunn kunne brukt?

— Ja, forutsetningen er at trafikken er tilstrekkelig stor, og at de ikke har overadministrering.

«En pram med fire motorer»

Fergeeksperten Harald Sætre, som nylig ga ut boken «Fram og tilbake over fjorden», sier at han hadde troen på prosjektet fra start av.

FERGE-FORFATTER: Harald Sætre
PRIVAT

— Jeg sto på nippet til å kjøpe aksjer selv. Men spørsmålet er hva som skjer når Osterøy-broen er nedbetalt. Det er godt mulig de greier seg videre. De har vel funnet sin form og fått faste kunder. Med mer utbygging i Åsane vil også flere bruke sambandet, sier Sætre.Selve fergen har han ikke så høye tanker om.

— Den er spesiell. Det er mer en pram med fire motorer i hvert sitt hjørne enn en bilferge og det er veldig bråkete om bord. Det er ingen reiseopplevelse. Men for de som bor i Osterøy, er det sikkert greit nok. Det er en kort tur og det er ikke så mye å se på, sier forfatteren.