Fergen skal ha hatt en fart på over ni knop da den kjørte på land og grunnstøtte ved Sunde kai like etter klokken tolv i dag.

Se animasjon av grunnstøtingen her. (wmv-fil)

MF «Melderskin» står oppført med Cape Town i Sør-Afrika som destinasjon i antikollisjonssystemet AIS.

— Dette er ikke helt bra. Vi ser helst at denne informasjonen er korrekt, sier senioringeniør i sjøsikkerhetsavdelingen i Kystdirektoratet, Tom Braute til bt.no.

AIS (Automatic Identification System) er et navigeringssytem som skal hindre kollisjoner til sjøs. Systemet brukes blant annet til å finne fartøyenes posisjon, kurs og fart.

— Skipene er ikke pålagt å skrive inn destinasjonen, men vi ønsker selvfølgelig at det gjøres. Dette har likevel ikke noen praktisk betydning for selve ulykken fordi fartøyene rapporterer også gjennom andre systemer, sier Braute.

Ifølge kvinnheringen.no ble fergen slept av grunn ved 16.30-tiden, etter flere timers arbeid med slepebåt. Den blir nå slept til verksted på Rubbestadneset. Fartøyet skal ha omfattende skader på ror og propell.

Det er ikke første gang MF «Melderskin» har problemer. I fjor havarerte fergen fire ganger på en uke.

Ifølge øyenvitner hadde fergen problemer med å redusere farten da den nærmet seg kaien.

— Det kan se ut som om de har styrt mot stranden for å unngå skader på kaien, sier informasjonsdirektør i Tide Sjø, Arild Sondre Sekse.

Skulle erstatte gassfergene

Fergen skulle ifølge Sekse klargjøres til å gå mellom Halhjem og Sandvikvåg fra 1. januar.

— Den skulle avhjelpe trafikken der til gassfergene er klare. Nå frykter vi at det blir vanskelig, sier Arild Sondre Sekse i Tide Sjø til bt.no.

Fergen kjørte på land klokken 12.15. Den var på vei fra Husnes hvor den hadde ligget i opplag.

— Den skulle innom Sunde for å hente noen biler som ansatte skulle ha med seg. Da de skulle legge til kai, lystret ikke teknikken, sier Sekse.

- Ikke promille

I stedet durte fergen i stor fart på land med et mannskap på fem om bord.

— Den står nå på grunn på en strand. Vi har rekvirert slepebåt og vil undersøke skadene. Dersom det er skader på ror og propell kan det ta et par uker før den er klar igjen, sier Sekse.

Fergemannskapet skal ha kommet seg på land ved hjelp av en stige.

— Vi har snakket med dem om bord. Det er ikke mistanke om promille, sier operasjonsleder Konrad Grindeland i Hordaland politidistrikt.

Kjørte på land i Austevoll

Den samme fergen har også gått på land på Hufthamar i Austevoll i 2002. Fergen hadde da 18 passasjerer og gikk på land 400 meter fra kaien i stiv kuling.

— Kapteinen var raskt ute med ankeret i den sterke vinden, men ankeret fikk ikke skikkelig tak og fergen drev videre forbi kaien. Bare 400 meter bortenfor kaien støtte fergen på land, sa informasjondirektør Arild Sondre Sekse til BT da.

SJØFARTSDIREKTORATET
BOM FAST: Fergen skal ha hatt stor fart da den braste inn i fjæresteinene ved Sunde kai i morges.
Kristel Christensen