— Jeg har brukt hele ettermiddagen for å prøve å booke om. Vi hadde spandert på oss suite for å kunne kose oss og gjøre det behagelig for barna, nå blir det en helt annen tur, sier trebarnsmoren Marianne Hjorth, som fikk en alt annet enn avstressende feriestart i går.

Må kjøre hele dagen

I kveld skulle de egentlig nyte fergeturen til Hanstholm i Danmark. Men etter at Fjord Lines MS «Atlantic Traveller» ble innstilt i Hanstholm i går, ble småbarnsfamilien blant de 5000 som ble tvunget til å finne en ny måte å komme seg til og fra Danmark.

Sammen med mannen Torbjørn Søderholm og barna Silje (3), Elise (3) og Viktor (5) må Marianne nå kjøre hele fredag og ta båten fra Larvik, for å komme til Danmark midt lørdag natt.

— Det blir en helt annen tur, vi kjører en hel dag og må ha overnatting i Danmark. Det burde vi egentlig fått kompensasjon for, sier Marianne Hjorth.

1000 fra Bergen

Rundt 1000 av totalt 5000 berørte passasjerer skulle gått om bord på MS «Atlantic Traveller» i Bergen, i dag og på mandag. Alle avganger er nå avlyst til minst 4. juli.

200 passasjerer fikk turen avblåst før fergen var ute av havnen i Hanstholm i går, etter at et kraftig vindkast sendte den rett inn i moloen. Fergen fikk en skade i skroget, og de 200 passasjerene satt igjen i Danmark uten å komme med skipet til Norge.

— Ingen av passasjerene skal ha merket sammenstøtet. Skadene var likevel så omfattende at skipet er ute av drift til minimum onsdag, opplyser administrerende direktør Harald Thorstensen.

Refunderer ikke

— Har dere skaffet passasjerene andre billetter?

— Nei. Det har vært dårlig vær i Hanstholm, andre er også forsinket. I helgen er det svært få plasser ledig, sier Thorstensen.

— Hvor mange plasser har dere skaffet?

— Det kan jeg ikke svare på.

— Dere synes ikke det er naturlig å refundere utgiftene til alternative billetter?

— Nei, det kan vi ikke. Vi forholder oss til et regelverk; vi dekker billettutgiftene de har hatt hos oss, men kan ikke dekke alternative reisekostnader. Dette er en hendelse helt utenfor vår kontroll.

- Vi er lei oss

Teknikere fra Fjord Line jobbet i går sammen med Det Norske Veritas for å utbedre skadene. En uke på land er en liten krise midt i ferietiden.

— Mange er lei seg, det er vi også. Noen forstår at det ikke er mye vi kan gjøre, men det finnes selvsagt frustrerte passasjerer også. Vi har forsøkt å finne en alternativ ferge, men det har ikke vært mulig, sier Thorstensen.

— Vi i Color Line har hatt unormalt stor pågang fra folk som vil enten hjem eller ut. Det er vanskelig å si hvor mange av dem som er Fjord Line-passasjerer, men vi har et femtitall mennesker som tar telefonene. Vi har booket dem inn så godt det har latt seg gjøre, opplyste Nina Røer, driftsdirektør i Color Line, i går kveld.

PAUL SIGVE AMUNDSEN