Søndag var det slutt på vinterferien for mange bergensere. Det førte blant annet til lange køer på fergesambandet i Hardangerfjorden, mellom Brimnes og Bruravik.

Blant bilistene som måtte smøre seg med tålmodighet, var ekteparet, Edgar og Vivi Waag fra Bergen. Planen deres var å ta fergen som gikk fra Brimnes klokken 14.10.

— Det er helt tullete. Vi sto i kø i 80 minutter og kom ikke med før klokken 15.30, sier Edgar Waag til bt.no.

En ferge om vinteren

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for drift og forvaltning av riksveifergene. Men det er private operatører som driver sambandene i henhold til kontrakt med veivesenet. Fjord1 har hatt kontrakt på fergesambandet Brimnes-Bruravik siden 01.01.2011.

— Vi forholder oss til den kontrakten vi har med Statens vegvesen. Vi forventet stor trafikk denne helgen og den kom. Vi hadde ekstra bemanning på Brimnes siden og fergen gikk med full last hele tiden. Vi hadde en ferge etter avtale med Vegvesenet, og vi hadde ikke mer kapasitet, sier driftsleder i Fjord1 Fylkesbaatane, Oscar Bergheim.

Ifølge kontrakten Fjord1 har med Statens vegvesen, skal det to ferger inn i helgene i mai, hele juni, juli august og i helgene fra september til og med andre helgen i oktober. Resten av året er det kun en ferge på strekningen.

— Når vi lager anbudskontrakter, så baserer vi det på tidligere ruteplaner og trafikkmengder. Fjord1 har en anbudskontrakt som sier at det kun skal gå en ferge vinterstid. Det er et økonomisk spørsmål. Det koster å sette inn ekstraferger, sier rådgiver i fergeseksjonen i Statens vegvesen avdeling vest, Bjørg Hestdal.

Fjord1 har en ferge liggende i Ulvik som reserveferge, og denne kan brukes dersom det er behov for ekstra kapasitet.

— Vi setter inn den kapasiteten Statens vegvesen ønsker. De er de som bestemmer. Hvis Vegvesenet ønsker mer kapasitet, så kan vi være med å diskutere dette, sier Bergheim i Fjord 1.

Lover ingenting

Waag er nå spent på hvordan det vil gå på samme strekning i påskeferien.

— Vinterferien ble avviklet med kø i helgen. Det kommer til å bli et ramaskrik 2. påskedag om Fjord1 kun kjører med en ferge denne dagen, sier han.

Hestdal i Statens vegvesen kan imidlertid ikke love at det blir satt inn ekstraferger i påsken.

— Det kan jeg ikke love nå. Vi har fått innspill på å sette inn ekstraferge i påsken, men vi må diskuterer om det er et behov for det, sier hun.

— Jeg mener Statens vegvesen har lurt oss. For meg ser det ut som de skal ha minst mulig utgifter med sambandet frem til broen åpner, og «driter» i trafikantene som må stå timevis i kø, i store utfartshelger, sier Waag.

— Vi klarer uansett aldri å vri oss unna fergekøer. Vi har ikke en fergekapasitet eller økonomi som er så stor at vi kan ta unna trafikktoppene, sier Hestdal.

Er du lei lange fergekøer? Si din mening i kommentarfeltet under.