Fergen MF «Trondheim» mistet motorkraften litt over klokken 07.30 tirsdag morgen. Den drev i Korsfjorden mellom Austevoll og Bergen. Først etter over fire timer var skaden reparert.

Fergen går mellom Krokeide og Hufthamar. Den gikk fra Hufthamar i Austevoll klokken 07.25, før den kort tid etterpå mistet motorkraften.

Det var 43 passasjerer om bord i fergen.

Oljerør sprukket

— Fergen ligger 600-700 meter fra land. De har ikke motorkraft, og reker nå på fjorden, sa operasjonsleder Inger Myrtvedt i Hordaland politidistrikt.

Det var vindstille, og kapteinen sa til politiet at de ikke hadde behov for assistanse.

Et rør om bord i fergen skal ha vært sprukket og måtte skiftes. De hadde nødvendig utstyr til å kunne skifte dette selv på fergen.

— Det er et oljerør som må skiftes i maskinen. Det går nok en liten time til vi får skiftet det, sa overstyrmann Arild Sivertsen på MF «Trondheim» i 08.30-tiden tirsdag morgen.

En times forsinkelse

Sivertsen sa at fergen av sikkerhetsmessige grunner måtte ligge i ro til arbeidet var gjort. De ba om assistanse av B-fergen, MF « Marsteinen», til å bli trukket litt lenger fra land.

— Dette fikser de selv, det er et lite oljerør som er sprukket lekk. Men det blir forsinkelser på rundt en time. MF «Marsteinen», som er den andre fergen som trafikkerer sambandet, blir også noe forsinket, sier driftssjef Jan Kenneth Østervold i Fosen Namsos Sjø.

Her finner du ruteinformasjon om fergestrekningen Krokeide-Hufthamar.

Klokken 09.00 hadde MF «Marsteinen» trukket MF «Trondheim» midtfjords.

På rek i over fire timer

Vi meldte at fergen var i drift fra klokken 09.30, men det var ikke rett.

Klokken 10.20 er fergen fortsatt på rek. Den har nå vært ute av drift i nesten tre timer. Det hentes materiell/reservedeler på land, for å få reparert oljerøret.

MF «Marsteinen» ble bygget i 1989 og ombygget ved Mjellem & Karlsen i 1992. MF «Trondheim» er bygget i 1992.

MF «Marsteinen» går nå i ruten til MF «Trondheim».

- Hva skjer på MF «Trondheim»?

— Den ligger fortsatt på fjorden. De fikk noen problemer med utstyret, med noen bolter og greier, sier driftsleder Østervold, klokken 11.00.

- Når regner du med at den er i drift igjen, slik at folk og biler kan komme til Krokeide?

— Jeg vet ikke, men nå trenger det ikke gå så lang tid, sier driftsleder Østervold.

Klokken 11.00 var det tre og en halv time siden fergen fikk motorproblemer.

Rundt klokken 12.00 var skaden reparert og MF «Trondheim» på vei mot Krokeide.

— Endelig, etter over 4 og en halv time, har mannskapet klart å få start på «den gamle dame». Ikke verst i 2012, melder en av passasjerene til bt.no.

- Mektig lei

Ordfører Helge Andre Njåstad i Austevoll kommune er mektig lei av alle problemene med fergene.

— Det er for gale at oljeselskapene stiller strengere krav til frakting av rør og utstyr i Nordsjøen, enn staten stiller til frakt av folk og biler her langs kysten, sier Njåstad.

Ordføreren sier at de er ekstra sårbare på øyer som i Austevoll, som ikke har omkjøringsmuligheter.

— Når fergene ikke går, og det skjer støtt og stadig, så er vi helt låst her ute. Fergene de bruker begynner å dra på årene. Vi er ikke tjent med dette gamle fergemateriellet, sier Njåstad.

Har du noen meninger om fergesambandet Krokeide-Hufthamar? Del de med oss i kommentarfeltet under.

MF «TRONDHEIM»: Fergen var på rek i Korsfjorden.
Arkiv
PÅ REK: MF «Trondheim» var rundt fire og en halv time på rek. Her fotografert fra Skorpo.
Ronny Lilletvedt