Det var fergen 16.55 fra Halhjem som fikk problemer noen hundre meter før Våge.

— Sunnhordland går nå inn og henter disse bilene og passasjerene, kjører dem til Halhjem og er tilbake i ordinær rute fra klokken 20.00. Det opplyser informasjonssjef Arild Sonde Sekse hos HSD.

— Ullensvang overtar Melderskins rute. Halhjem-Sandvikvåg får derfor bare to ferger resten av kvelden, forklarer Sekse.

— Hva som skjer i morgen er ikke avklart ennå, sier Sekse.

Brannalarm

Det var en brannalarm som utløste ettermiddagens fergedramatikk utenfor Tysnes. Alarmen gjorde at mannskapet på M/F Melderskin måtte stenge ned motoren.

En stund var fergen i drift ute i vågen, før mannskapet fikk ut anker og ankeret sto fast i bunnen.

To av fergene i sambandet Halhjem-Sandvikvåg ble bedt om å krysse over til Våge og assistere Melderskin. Dermed er kapasiteten på denne fergestrekningen i øyeblikket halvert.

Informasjonssjef Arild Sonde Sekse hos HSD sier at situasjonen var under kontroll.

— Det var ikke fare for passasjerene. Ankeret var fast i bunnen og vi satte inn rikelig med ressurser for å assistere. Vi valgte likevel å ta alle forholdsregler.

M/F Melderskin har de siste dagene vært reserveferge på strekningen Halhjem Våge. Fergen som ordinært trafikerer sambandet fikk forrige fredag problem med propellakslingen og er på verksted.

Med redningsvester på

Like før klokken halv syv fikk Bergens Tidende melding via en av passasjerene at fergen hadde lagt til kai.

— Alle er kommandert opp på dekket og vi står nå her med redningsvester på, sa Jonny Greve til bt.no tidligere i kveld.

— Det er dårlige greier dette her. Vi får for dårlig informasjon om hva som skjer. Alt vi har fått høre var at det var en oljelekkasje i motorrommet. Oljen sprutet over en hjelpemotor og oljen tok fyr. To andre ferger kom til og hjalp til med slep. Den ene var Ullensvang. Vi lå lenge på to dregger, men er nå begynt å gå mot kaien, med akterenden først, fortalte Greve til bt.no klokken 1820.