— Normalt tar det fire dager å få en pakke fra Bergen til Sveits. Denne gangen tok det nærmere fem uker, sier Rune Skjoldal i den bergensbedriften Amundsen Omega3.

For mens to av pakkene firmaet hans sendte i juni kom frem til riktig adresse, havnet de to andre i Askim. Der fantes naturlig nok ingen mottaker med rett navn.

— Pakkene hadde samme adresse, samme tollpapirer, samme innpakning, sier Skjoldal.

- Ingen tillit til Posten

En uke senere fikk Amundsen Omega3 de to pakkene i retur. Skjoldal tok kontakt med sitt lokale postkontor, som nektet å ta imot sendingen.

— Der sa de at pakkene var tatt ut av systemet og dette ikke var deres problem siden vi hadde gjort en feil. De henviste meg til servicekontoret, og skjøv pakkene tilbake, sier han.

En irritert Skjoldal nektet imidlertid å ta imot pakkene, ettersom alle papirene og adressen var i orden, og fikk lokalkontoret til å sende dem igjen.

Denne gangen kom én av pakkene frem til Sveits, mens den andre igjen havnet i Askim. Bare for å bli returnert til Bergen igjen, og sendt tilbake igjen til Askim. Postens sporingsinformasjon viser at pakken gikk over fjellet hele åtte ganger til før den havnet hos rette mottaker i Sveits. Til sammen er pakken registrert hos Posten 23 ganger.

— Etter dette har vi sluttet å bruke Posten på slike forsendelser. Det har vært litt for mange episoder, litt for ofte. Vi er i en sårbar oppstartsfase med forsendelser til utlandet hver dag, og tilliten til Posten er blåst bort, sier Skjoldal, som nå har byttet til andre transportselskaper.

Tapte titusener

Forklaringen han til slutt fikk fra Posten, var at pakkene ikke var blitt registrert som utenlandspakker. Postnummeret i den sveitsiske adressen var 1814 - det samme postnummeret som Askim har.

— Det er ikke til å tro. I en privat bedrift hadde dette aldri gått an. Jeg har forståelse for at ting kan gå galt, men ansvaret her er pulverisert. Helt udugelig at ingen tar fatt i en sånn situasjon, sier Skjoldal.

Han anslår at forsinkelsen har kostet noen titusener i tapt salg og arbeidstid. Noen erstatning har han ikke fått.

— I tillegg ble det ganske pinlig ovenfor vår kunde i Sveits. Vi kan ikke bruke tid på å lure på om pakkene våre kommer frem, sier Skjoldal.

Pakken får «hikke»

Informasjonssjef Eivind Rossen i Posten sier at det forekommer glipp som denne, men uhyre sjelden.

— Mellom 98 og 99 prosent av alle postpakker kommer frem i rett tid, sier han.

— Pakkene blir registrert maskinelt via strekkoder, og det hender av og til at pakken får «hikke», det vil si at maskinen leser avsender som mottaker. Dermed blir pakken automatisk returnert til postkontoret som sendte pakken. Når den sendes for andre gang, skjer gjerne det samme, og dermed kan pakken komme til å sirkulere i systemet. Vi har kontrollrutiner som skal oppfange slike «hikkepakker», men i dette tilfellet har åpenbart rutinene sviktet, sier Rossen.

— Slikt som dette skal ikke skje. Kundene skal være trygge på at posten kommer frem i tide, sier han.

Bergens Tidende