**Mannskapet: — Svært dramatisk

- En lykke at det gikk bra

- En kirkegård her ute**

Ved 3-tiden i natt klappet "Dallington" til kai ved Mongstad, etter å ha blitt slept gjennom snøværet i Fensfjorden i to timer. Båten har skader på skroget på babord side, og to ballasttanker har slått lekk.

Mayday, mayday

Dramaet startet klokken 21.30 i går kveld. Da tikket mayday-meldingen inn hos Hovedredningssentralen for Sør-Norge.

Malmskipet hadde fått motorhavari, og var på rek i stiv kuling. Retning: Fjæresteinene på Byrknesøy.

Kapteinen kastet ut akterankrene, i håp om at det skulle stanse skipets katastrofekurs. Men sjøen ytterst i Fensfjorden er svært dyp, og ankrene nådde ikke bunnen.

Tilfeldigvis befant KNM "Falk" seg i området, men mannskapet om bord på Forsvarets MTB-båt ble hjelpeløs vitne til at "Dallington" drev rett i land. Trukket av grunn

Redningsledelsen fryktet lenge det verste, og en storstilt redningsaksjon ble satt i gang-

Ved 23.00-tiden ble fem av de tretten om bord hentet opp fra båten i helikopter.

Til alt helt viste det seg at skadene på det britiske malmskipet ikke var så store som antatt.

Ved 23.30-tiden besluttet kapteinen om bord på det britiske lasteskipet - sammen med redningsledelsen - å holde igjen det resterende mannskapet.

— Skipet vil bli slept til land. Det har såpass små skader at det ikke er behov for å evakuere resten av gjengen om bord, sa pressetalskvinne Birgit Sildnes ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge til Bergens Tidende ved 23.40-tiden.

Ved 23.00-tiden ble fartøyet trukket av grunn, etter å ha ligget i fjæresteinene i nesten 90 minutter.

Lite olje om bord

Redningsflåten ble etter hvert mannsterk. I tillegg til KNM «Falk» kom en ambulansebåt fra Eivindsvik til, sammen med en losbåt og slepebåten «Bob».

I tillegg var et redningshelikopter og et ambulansehelikopter på plass.

— De fem ble hentet fra båten ved hjelp av helikopter, opplyser Hovedredningssentralen.

«Dallington» var nesten tom da den gikk på land.

— Det er 90 tonn bunkringsolje om bord, samt 35 tonn med lettere olje. Båten var ikke lastet. Den var på vei til Narvik da det gikk galt. Hvor den kom ifra, vet jeg ennå ikke, sier Sildnes.

Værforholdene beskrives som gode.

— Det er bølger på et par meter, og det blåser 20 meter i sekundet. Sikten er ganske grei. Rutinerte redningsledere sier at dette er bra værforhold, sier pressetalskvinnen ved Hovedredningssentralen.

Oddekalv på alerten

Miljøkriger Kurt Oddekalv er også varslet om ulykken. Han ringte ved 22.15-tiden selv Bergens Tidende.

— Jeg har fått opplyst at båten er 138 meter lang og 19 meter bred, sier Oddekalv, som sent i kveld var i beredskap.

MS «Dallington» er bygd i 1975 og er registrert på Isle of Man av rederiet Stephenson-Clarke. Mannskapet består av ni polakker og fire briter. Skipet var på vei til Narvik for å hente last da det havarerte.

JASON TANAKA BLANEY
RUNE NIELSEN
TETT SNØDREV: Slepet i natt foregikk i piskende snøvær.
RUNE NIELSEN