— Vi har fått forhandlet frem en veldig god kompensasjonsavtale for forsinkelsen fra det spanske verftet Navantia, sier lederen for fregattprosjektet, kommandør Per Erik Gøransson.

— Det hadde vært betydelig verre dersom verftet i Spania måtte arbeide på spreng for å overholde leveringsfristen. Da kunne vi ha risikert å få en fregatt med mye halvgjort arbeid, sier kommandør Hans Christian Helseth. Han er ansvarlig for driften av de nye fregattene.

Får mer med på kjøpet

KNM «Fridtjof Nansen» skulle ha vært overlevert om kort tid. Nå er ny dato satt til 31. mars.

Forsinkelser blir sjelden sett på som noen fordel. Ingen vil si det rett ut, men kilder i Sjøforsvaret uttrykker overfor Bergens Tidende at akkurat denne forsinkelsen blir tatt imot med åpne armer.

— Nå får vi mer med på kjøpet enn vi ellers ville ha fått. For oss i prosjektet er dette det vi kan kalle en positiv forsinkelse, strekker prosjektleder Gøransson seg til å si.

— Hvor store verdier er det snakk om?

— Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å måle verdien av avtalen i kroner og øre.

Skikkelig kvalitetssikring

Gøransson ser det også som et pluss at kvalitetssikringen nå blir forsvarlig ivaretatt.

— Nå får spanjolene bedre tid på seg til å teste ut fartøyet og forsikre seg om at alt fungerer som det skal. Det er en fordel for oss også, sier han.

Sjøforsvaret får dessuten innsyn i all detaljinformasjon fra Navantias underleverandører.

— I tillegg får vi kopier av alle produksjonstegninger og spesifikasjoner. Det er noe vi ifølge kontrakten ikke hadde full tilgang til. Dersom noe skjer med fregattene, kan dette bidra til å redusere vedlikeholdskostnadene betydelig. Særlig hvis det skulle oppstå et havari, sier Per Erik Gøransson.

Helikopterforsinkelse

De nye fregattene skal utstyres med helikoptre. Også leveransen av disse er forsinket, foreløpig med minst halvannet år.

— Vi ser heller ikke den store dramatikken i det, sier Gøransson og Helseth samstemt.

De påtroppende fregattmannskaper med skipssjef Hallvard Flesland i spissen har vært på plass i verftsbyen Ferroll i lengre tid for å følge byggeinnspurten.

— De er selvfølgelig ivrige etter å overta fartøyet, men har full forståelse for at forsinkelsen kanskje er til alles beste, sier Hans Christian Helseth, sjef for fregattvåpenet.

Verftet i Spania har påtatt seg alle kostnader ved at mannskapet må bo i Ferroll lengre enn beregnet.

— De vil etter hvert få seg en velfortjent ferie før uttestingen av fartøyet fortsetter. Det sier de neppe nei takk til.

En fregatt i året

KNM «Fridtjof Nansen» skal etter planen testes ut i et års tid før hun går inn i vanlig, operativ tjeneste. Den andre fregatten, KNM «Roald Amundsen», skal etter planen også forlate det spanske verftet i løpet av neste år. Norge har i alt bestilt fem nye fregatter. Det skal etter planen leveres en i året til leveransen er komplett.

— Vi har foreløpig ikke fått noen offisiell melding fra det spanske verftet om at «Roald Amundsen» blir forsinket. Jeg ser likevel ikke bort fra at det kan bli noen ukers leveringsutsettelse, sier prosjektleder Per Erik Gøransson.