TOR KRISTIANSEN TOVE GRØNNER (fakta) ASLAUG EIDE (fakta) ØRJAN DEISZ (foto) BENTE LJONES (grafikk)

Faglæreren må brekke kvister og bruke pinner når hun og elevene skal blande maling. Nok pensler finnes ikke.

— Vi må være oppfinnsomme, men det er klart det er fortvilende. Det er som å lage et godt måltid uten å ha noe å lage av, sier Aud Reksten Husebø, faglærer i kunst og håndverk ved Lone skole i Bergen.

Under 100 kroner pr. elev

Lone skole er en av de mange fattige skolene i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Skal elevene inn til byen for å oppleve noe, har skolen årlig under 50 kroner pr. elev. Det holder til en eller to reiser. Like dårlig økonomi har Øvrebygda skole i Fitjar, Stadlandet skole i Selje og Austrheim skole i Gloppen.

Fattigdommen begrenser kreativiteten. I den nye skoleplanen oppfordres lærerne til å ta elevene med ut i naturen og nærmiljøet. Kunst- og kulturinstitusjoner skal besøkes. Elevene utfordres til å være skapende i kunst og håndverk, men har fint lite å skape noe med. – Er det ikke penger til det heller? sukker nye lærere.

Snur på tieren

— Vi kan ikke trylle, men vi snur på tikronene, innrømmer rektor Britt Torvund.

Skolen har totalt 200.000 kroner som kan brukes til materiell og utstyr i løpet av et år.

Tilbehør til datamaskinene «stjeler» mange penger. 30.000 kroner er gått med til nå. Skolen har kjøpt scanner og digitalt kamera. Blekkpatronene er dyre. Papir til utskrift koster og penger. En flott keramikkovn er reparert. Det kostet like mye som halvparten av en ny.

— Vi risikerer hvert år å bli en underskuddsskole. Det kan vi ikke, sier Britt Torvund. Hun registrerer imidlertid at skolen får samme beløp til materiell og utstyr i dag som for ti år siden.

Mister ikke humøret

— Hva gjøre skolens fattigdom med deg som rektor?

— Det sliter og stresser meg, men jeg mister ikke humøret. Vi tror på det vi gjør for elevene, sier Britt Torvund. Hun ønsker at barna skal være stolte over skolen sin og har akkurat skiftet ut noen fillete gardiner.

OPPFINNSOMHET: – Vi må være oppfinnsomme, sier faglærer Aud Reksten Husebø, som lærer Hanne Nystad og Henriette Jørgensen å male. Nok pensler har hun ikke.

OPPFINNSOMHET: - Vi må være oppfinnsomme, sier faglærer Aud Reksten Husebø, som lærer Hanne Nystad og Henriette Jørgensen å male. Nok pensler har hun ikke.