Episoden skjedde forleden da farsefergen kom sigende inn på vågen. Det var ikke passasjerer om bord, bare biler.

Dette er et eksempel på hva som kan skje når den periodiske feilen med en av propellene oppstår på MF «Fedjefjord». Fergen har to propeller — en forut og en akterut. De kan tørne 360 grader og brukes til både fremdrift og som ror som styrer fartøyet. Feilen som oppstår uten forvarsel - slik teknisk sjef Lars Juvik forklarte i Bergens Tidende i går - gjør at den ene propellen snurrer rundt og ikke lar seg kontrollere.

Episoden der MF «Fedjefjord» opptrådte som en snurrebass inne på vågen på Fedje, forløp uten uhell. Rask reaksjon fra kapteinen forhindret at fergen rente på land eller i kaien. Han slo av den andre propellen som gikk på fremdrift. Derved var bare den ustyrlige propellen i drift og den førte fergen rundt og rundt inne på vågen.

Stoler på kapteinen

Administrerende direktør Geir Aga i HSD sier i en samtale med Bergens Tidende at situasjonen som er oppstått med MF «Fedjefjord» er lite kjekk for alle parter. Han forteller at representanter for den tyske leverandøren av propellsystemet i dag skal prøve å finne og utbedre feilen.

— Vil HSD få problemer med å få utbetalt forsikringssummen ved en eventuell grunnstøting med fergen som plutselig kan være umulig å kontrollere?

— Det er et forhold mellom forsikringsselskapet vårt og HSD, og et forhold som jeg ikke vil kommentere, sier Aga. - For oss er det viktigst at vi ivaretar de reisendes sikkerhet. Derfor frakter vi dem med skyssbåt. Vi stoler på at kapteinen på fergen vet hva han gjør, og at han ikke seiler dersom han finner det uforsvarlig. Fergen må være i drift for at det kan utføres feilsøking etter den periodiske feilen på propellutstyret, sier Aga.

- Ikke dramatisk

— MF «Fedjefjord» kjørte snurrebass på vei til kai nylig. Det virker ikke særlig trygt?

— Det er alltid en risiko forbundet med å kjøre en ferge til og fra kai. Situasjonen du henviser til var ikke dramatisk, sier Aga.

— Er det umulig å skaffe en erstatningsferge mens dere venter på at MF «Kvitsøy» skal komme fra verksted?

— Det er vanskelig å skaffe en erstatningsferge fordi det er kommet nye og strengere krav til fergene i dette farvannet. Nylig solgte vi gamlefergen MF «Fedje». Denne fergen gikk som en klokke i årevis mellom Fedje og Sævrøy. Men den tilfredsstilte ikke lenger sjøfartsmyndighetenes sikkerhetskrav. Så vi setter vår lit til at MF «Kvitsøy» blir klar til å gå inn i fergeruten i slutten av uken, sier Geir Aga.

SNURREBASS: MF «Fedjefjord» oppfører seg iblant helt ustyrlig. Forleden snurret den rundt inne på vågen på Fedje. FOTO: ARNE NILSEN