Under en rettssak mandag kom det frem at en 15-åring som ringte tre ganger til politiet etter et overfall, ikke ble tatt på alvor.

Politiet rykket aldri ut. I den ene nødsamtalen, etter at 15-åringen har fortalt at han slo til overfallsmannen, spøker 112-operatøren med at gjerningsmannen er død.

Mannen (22) som er tiltalt for overfallet sa seg i går skyldig i forsøk på å voldta 15-åringen.

Faren til gutten mener politiet gjorde en slett jobb med å ta imot sønnens nødtelefoner.

Sønnen ringte faren da han ikke fikk politiet til å komme.

— Gjorde opprør

— Da han ikke ble hørt av politiet, gjorde han opprør og ville ta saken i egne hender. Jeg var ute og kjørte og ba ham ta det rolig. Heldigvis fikk jeg snakket ham til rette. Da jeg kom hjem, så jeg at han var helt ute av styring, sier faren.

— Jeg fikk ham til å holde seg hjemme, men måtte roe ham ned.

Faren har ikke selv hørt 112-samtalene, men har tenkt at sønnen sikkert kan ha vært både opprørt, hissig og stygg i munnen.

Også gutten selv, som nå er blitt 17 år, var i retten mandag svært ydmyk for sin egen oppførsel i telefonene med politiet.

Han omtalte seg selv som «veldig hissig», og uttrykte egentlig forståelse for at politiet ikke kom.

Det gjorde ikke bistandsadvokaten hans, Einar Råen.

Han omtalte politiets håndtering av samtalene som «meget spesiell».

Anmeldelse ikke tema

Det har likevel aldri vært tema, ifølge Råen, å anmelde saken.

— Da politiet tok fatt i saken, gjorde de en veldig god jobb og saken ble oppklart. Det har vært det viktigste, sier Råen til BT.

Faren til den nå 17 år gamle gutten synes likevel ikke at en tenårings telefonoppførsel, etter å ha blitt utsatt for et overfall, kan bortforklare politiets måte å takle innringningene på.

— Jeg leste gjengivelser av nødsamtalene i media mandag. Jeg trodde faktisk det skulle være verre fra min sønns side enn det jeg leste der. Politiet kommer dårligere ut av den samtalen enn min sønn gjør, mener faren.

Faren synes det er alvorlig at sønnen ikke ble trodd, og mener politiet burde klart å spørre seg frem til hva han hadde vært gjennom.

Han oppfatter behandlingen av sønnen også som et resultat av at det var en gutt som ringte inn.

— Hadde det vært en jente eller kvinne som ringte, hadde politiet rykket ut med en gang. Det er jeg ikke i tvil om, sier faren.

- Kjønn er uvesentlig

Leder for fellesoperativ seksjon i bergenspolitiet, Gustav Landro, beklaget mandag oppfølgingen av 15-åringen da han ringte nødtelefonen. Overfor BA forklarte han de blant annet med at den første nødsamtalen ikke ble loggført i politiets systemer.

Dermed visste ikke vedkommende som tok telefonen senere at gutten tidligere hadde meldt inn et voldtektsforsøk.

— Vi tok en runde på rutinene våre etter denne saken, og påla alle operatører å loggføre meldinger direkte i systemet umiddelbart, sa Landro.

Overfor BT tirsdag benekter Landro at en innringers kjønn kan ha betydning.

— Fornærmedes kjønn er uvesentlig i denne og andre saker. Jeg oppfatter at denne saken handler om ulik situasjonsforståelse og ikke fornærmedes kjønn, sier han.

Landro avviser at saken førte til noen voldsom oppvask internt.

— Det var ikke det. Rutinesvikt og rutinefeil er gjerne en kombinasjon av systemfeil og personfeil. Dette er en sak fra 2013 som vi har tatt fatt i gjort noe med. Vi har tatt selvkritikk, men saken er kvittert ut og vi har laget nye rutiner, sier Landro.