• De forsvinner alltid når vi blir kjent med dem, sier Johannes i 4b. 18 stillinger skal kuttes i Fjell kommune, og nok en gang betaler barna regningen.

På Brattholmen skole i Fjell er situasjonen spent. Foreldrene til barna i 4b liker dårlig at barna skal få enda en person å forholde seg til. Elevene vil beholde lærer Cecilie Rong. Hun vil mest sannsynlig bli arbeidsledig, og går en usikker høst i møte. Rektor beklager, men må forholde seg til stramme budsjetter og krav til nedskjæringer.

— Det er dem med minst ansiennitet som må gå. Vi synes det er tragisk. Kontinuitet er veldig viktig i skolen, sier rektor Arne Bjorøy.

4b har hatt seks lærere på fire år. Til høsten står en ny person ved kateteret.

— Vi hadde Gro lenge. I to år, sier Johannes.

— Ett og et halvt, svarer Remy. Hun var der lengst.

- De yngste går først

Fjell kommune har sitt verste år med nedskjæringer. 18 lærerstillinger kuttes. På Brattholmen skole rammer det de yngste først.

— Alt er veldig usikkert. Jeg skulle ønske jeg kunne fortsette. Det hadde vært bra for klassen, sier Rong. Rektor er enig, men kan ingenting gjøre.

— Det hjelper ikke uansett hvor mye vi snur på kronene. Dette må sentrale myndigheter ta ansvar for. For oss er dette dramatisk, sier Bjorøy. Han føler det svært vanskelig å skulle administrere innen de rammene som er gitt.

— Vår lojalitet skal ligge hos elevene. Men vi er virkelig skviset. Toppolitikerne er enige om at det mangler fem milliarder i kommunene for å opprettholde dagens servicetilbud, blant annet i skolen. Men de gjør ingenting.

Verre for handikapet elev

I klassen går også Trond Martin. Han er sterkt synshemmet og er avhengig av spesialpedagog som kan punktskrift. Hver ny lærer må ha kurs i punktskrift og bli kjent med Trond Martin og hans spesielle behov.

— Vi synes det er helt forferdelig. Det er viktig for alle barn med kontinuitet og stabilitet, men særlig for Trond Martin. Klassen blir urolig, og gjør det enda vanskeligere for ham å orientere seg, sier moren Mona Kvalheim. Hun forstår at skolen har en stram økonomi, men klandrer likevel skoleledelsen.

— Når denne klassen har hatt så mange utskiftninger, og i tillegg har et barn med spesielle behov, synes jeg det er ledelsens oppgave å sørge for kontinuitet.

- Skal prøve å hjelpe

— Mamma sier vi skal prøve å hjelpe til sånn at Cecilie ikke mister jobben. Vi må bli kjent med nye lærere på nytt og på nytt og på nytt. Det blir veldig leit å miste henne, sier Johannes. Barna i klassen forstår at dette handler om penger. Det er ikke like enkelt å forstå hvorfor det er de yngste som må gå.

— Det er bare de som har jobbet her lenge som får bli. Kommunen må spare, og skolen må kjøpe mange ting, sier Remy.

ENDA EN NY LÆRER: Dårlig økonomi gjør at lærer Cecilie Rong mister jobben, og klasse 4b får sin syvende lærer. Fra høyre: Johannes Hamre Isaksen, Trond Martin Kvalheim Hauge, Remy Andrê Brakstad, Rebecca Olsen Ebbesvik og rektor Arne Bjorøy bak.<br/>Foto: Helge Sunde