Kristine Jørgensen som jobber ved Institutt for informasjons— og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, er en av syv unge forskertalenter i Bergen som får såkalt Fri prosjektstøtte fra Forskningsrådet.

Stikkord for Jørgensens prosjekt er kontroversielle digitale spill. Eller mer spesifikt, hvordan spillerne selv oppfatter spill med kontroversielt innhold, for eksempel voldelige spill.

Satire eller blodig alvor?

— Det har vært forsket mye om voldsinnhold i spill, men ingen har spurt spillerne selv hvordan de oppfatter grenseoverskridende spill som Grand Theft Auto. Det fins for eksempel mange som mener at den ekstreme volden skal oppfattes satirisk og som en kritikk av det amerikanske samfunnet, sier hun.

— Vil ikke spillere automatisk forsvare spillingen ved å si at dette er ren satire?

— Noen vil nok det, mens andre er vil hevde at voldelige spill ikke er så uskyldig. Vi skal studere bruk og forumbruk og få forskere fra hele verden til å se på dataene vi samler inn.

Stipendet skal dekke lønn til Jørgensen og en doktorgradsstipendiat i nærmere fire år fremover, pluss utgifter med å koble på forskere fra andre land.

Bitt av basillen

Jørgensen er selv lidenskapelig spiller. Sist BT intervjuet henne, konkurrerte hun og samboer Frank Wisnes om å få heltidsjobb som dataspiller for Microsoft.

Det ble Jørgensen som trakk lengste strå og fikk stillingen. Da var hun en slags ambassadør for Xbox, noe som blant annet omfattet å skrive blogg.

Nå jobber hun altså på universitetet og forsker nettopp på spilling.

— Så ditt skille mellom jobb og fritid er ikke så skarpt?

— Jeg tror at alle forskere må brenne for feltet sitt, om det så er kreft, litteratur eller dataspill.

— Hvor mye tid bruker du på spill en vanlig dag?

— I det siste har det vært så travelt på jobb at jeg har ikke fått så mye tid til å spille på fritiden. Det blir vel noen timer i semesteret, sier Jørgensen og smiler.

Syv millioner i snitt

Forskningsrådet mener resultatet av Jørgensens nye prosjekt vil ha betydning for sensurering og regulering av spill og bidra til vår forståelse av digitale spill som kulturform.

Forskningsrådet har i år plukket ut 45 unge forskere som får i snitt 6,8 millioner kroner til sine prosjekter.

Syv av disse er ved institusjoner i Bergen; fem ved UiB, en ved Uni Research og en ved Christian Michelsen.

Forskningsrådet deler dessuten for første gang ut treårige stipend til utenlandsopphold for unge forskere.

Mottakerne får penger til et toårig utenlandsopphold og deretter ett år ved en norsk institusjon.

Av 14 slike mobilitetsstipend går fire til forskere ved Universitetet i Bergen.

Her kan du lese Forskningsrådets egen omtale av tildelingen.