— Vi bøyer oss for kritikken og tar den til etterretning, men kan ikke med vår beste vilje se at vi har gått over streken på noen som helst måte, sier salgssjef Ingrid C. Nielsen hos Auto 23 til BT etter behandlingen hos Forbrukerombudet.

«Pent brukt»

Den omstridte bilannonsen sto på trykk som den første i en serie på fire. I annonsen opptrer en nysminket og nyfrisert kvinne med diamanter i ørene, rød festkjole og gummihansker på hendene. Hun lener seg på vaskekosten over teksten «pent brukt, meget driftssikker». Annonseteksten forteller videre at «på sett og vis er det med bruktbiler som med oss mennesker. Tiden setter sine spor og gjør oss til den vi er».

Reklamedamen opptrer over et utvalg av åtte bruktbiler.

Sex-fiksert bildebruk

Ifølge klagen er det snakk om en unødvendig sex-fiksert bildebruk kombinert med fordomsfull tekst.

Forbrukerombudet har vurdert annonsen etter markedsføringslovens paragraf 1 som setter forbud mot kjønnsdiskriminerende reklame, og funnet den lovstridig.

Bestemmelsen rammer reklame som utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann eller på annen måte er i strid med likeverdet mellom kjønnene.

Unaturlig posering

Det er ikke uten videre lovstridig å avbilde nakne/lettkledde mennesker i en reklame, men det vil foreligge «utnyttelse» i lovens forstand når kroppen blir det sentrale i reklamen, for eksempel fordi det poseres på en unaturlig måte i forhold til produktets naturlige bruk, heter det i vurderingen fra Forbrukerombudet.

Auto 23 er blitt informert om Forbrukerombudets syn på saken, og har fått tre uker på seg til svare.

Ble kjempeoverrasket

— Det blir ikke aktuelt å trykke annonsen om igjen, men det har da aldri vært meningen heller, sier Ingrid C. Nielsen til BT.

— Den var laget som ledd i en serie der alle annonsene skulle ha et litt humoristisk preg. Det trodde vi denne også hadde. Vi hadde overhodet ingen intensjoner om å støte noen, og ble kjempeoverrasket over at noen kan ha oppfattet dette som kjønnsdiskriminerende.

— Reaksjoner hadde vi forventet og også håpet på, for den saks skyld. Det var jo en svært annerledes måte å utforme en annonse på. Men at det skulle bli så mye støy omkring dette, var vi ikke forberedt på, sier Nielsen.

Positive reaksjoner

Hun understreker at det også har kommet positive reaksjoner, for eksempel fra folk som er i stand til å se humoren i annonsen, og fra rengjøringskvinner som sier det er flott at også vaskedamer kan være blikkfang i reklame.

— Hvordan syns du som kvinnelig leder det er bli anklaget for kjønnsdiskriminering?

— Helt ærlig, jeg kan ikke se det kjønnsdiskriminerende ved denne annonsen. Jeg bøyer meg i støvet for at noen oppfatter det slik, og godtar kritikken, men egentlig skjønner jeg den ikke, sier Ingrid C. Nielsen.

FAKSIMILE av annonsen som sto på trykk i BT 26. februar i år.